Dacă 2021 a fost un an de reinventare și consolidare a sectorului de HR, anul 2022 este un an în care acesta trebuie să-și depășească limitele pentru a aduce mai multă valoare pentru compania în care activează. Și nimic nu s-a schimbat mai mult în ultimii 2 ani decât modul în care oamenii lucrează și în care organizațiile, atât private, cât și publice, operează. Human Resources a fost poate cel mai presat și forțat domeniu de a se adapta la condițiile actuale de muncă și de a îmbrățișa digitalizarea. Care sunt trendurile actuale spre care se îndreaptă HR-ul și cum funcționează el ca departament în contextul actual? Acestea sunt întrebările la care vom răspunde în articol.
- Digitalizarea – marea resetare
Cu toate că departamentul de Resurse Umane a depășit de mult stadiul hârtiilor, și ca toate celelalte domenii s-a îndreptat spre dezvoltarea digitalului, în cadrul lui, experții HR au găsit soluții pentru a trece la nivelul superior de integrare a serviciilor. Orice departament modern de HR ar trebui să aibă la dispoziție soluții, programe sau platforme software ce permit o mai bună organizare și transparență a documentelor. Potrivit integrisoft.ro, astfel de soluții pot fluidiza procesele de comunicare dintr-o companie. Ele pot eficientiza și ușura activitatea de HR prin punerea la dispoziție electronică a tuturor pașilor și documentelor specifice de HR. Astfel de aplicații software oferă șabloane, formulare tipizate, pontaje electronice, calcul rapid de salarizare, rapoarte de date și multe altele. Fiecare angajat are un dosar electronic personal ce cuprinde toate actele legale de care acesta are nevoie pentru a activa pe piața muncii.
- Experiența angajatului la nivel de produs
Dacă înainte un departament de Resurse Umane era focalizat pe furnizarea de proiecte pe termen lung, în 2022 a evoluat într-atât de mult, încât este orientat să ofere servicii „clienților interni”, care sunt chiar angajații. Aceste servicii sunt văzute ca niște produse finale. De aceea, profesioniștii HR vor să cunoască angajații, ce dorințe și așteptări au, tocmai pentru a crea legătura între ei și superiorii ierarhici.
- Soluții de comunicare și colaborare
S-a constatat că odată cu schimbarea condițiilor de muncă, și mai exact munca remote, lipsa de comunicare între angajați a scăzut. Dezavantajul acestui tip de muncă este că angajații se simt izolați. În cadrul muncii de birou, relaționarea și comunicarea între ei erau mult mai strânse și curgeau mult mai natural. Și chiar dacă statisticile arată o creștere a productivității pentru 77% din cei care lucrează de acasă, potrivit apollotechnical.com, totuși, angajații se confruntă cu înstrăinarea și lipsa de socializare cu ceilalți colegi. Aici intervine HR-ul, care a adus îmbunătățiri prin introducerea unui spațiu de lucru digital pentru a ajuta echipa să se reconecteze. Rolul departamentului este să organizeze teambuildinguri, programe de talent și instalarea unor platforme online pe care angajații pot comunica și se pot întâlni.
- Dezvoltarea și îmbunătățirea personalului existent
În timpul pandemiei, companiile s-au confruntat cu o scădere de personal, angajații văzând-o ca pe o oportunitate de a-și schimba jobul. Prin urmare, departamentul de HR a fost nevoit să se adapteze la noile condiții și a început să se bazeze mai mult pe resursa umană rămasă. El a ajutat compania să dezvolte și să investească în angajații deja existenți. Însușirea de noi aptitudini pentru angajații rămași în organizație este o altă caracteristică a unui departament de Resurse Umane modern.
- Capacitatea de a colecta date
Viitorul din orice domeniu se bazează pe colectarea masivă de date și prelucrarea lor pentru a genera soluții. Și în cadrul departamentelor de HR se resimte această nevoie de a colecta informații statistice de orice fel, fie că sunt sondaje și răspunsuri la chestionare adresate angajaților, fie că sunt date statistice din programele cu care ele operează. Dar și pentru interpretarea lor este nevoie de un nou specialist care are cunoștințe de analiză de date, dar și de HR.
Piața muncii este într-o continuă schimbare și generează locuri de muncă având noi profile. Sectorul de HR trebuie să fie mereu în pas cu această schimbare pentru a aduce un plus de valoare pentru resursa umană.