Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: „Dezechilibre măsurabile” în sistemul de educaţie
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

„Dezechilibre măsurabile” în sistemul de educaţie

Florin Antonescu
Autor Florin Antonescu
Publicat 25 iunie 2019
Distribuie
elevi

10% din școlile din România sunt supraaglomerate, în timp ce 58% dispun de capacități excedentare, arată un raport pe care se bazează Recomandarea Consiliului Uniunii Europene privind Programul național de reformă al României pentru 2019.

136 de unităţi de învăţământ preuniversitar din 37 de județe și din Bucureşti s-au înscris anul acesta în competiția națională „Şcoală Europeană”, dintre care 87 au acumulat punctele necesare pentru dobândirea titlului şi au fost premiate de Ministerul Educaţiei Naționale. Pe primele trei locuri s-au situat două licee dintr-un judeţ emblematic în sens rău pentru condiţiile socio-economice şi dintr-unul cu anvergură academică în cel mai bun caz lăudabilă.

Şcolii româneşti i se cer rezultate măsurabile. Una dintre cele cinci valori considerate prin viziunea strategică „Educaţia ne uneşte” drept fundamentale pentru construirea educaţiei viitorului este eficacitatea, pe care viziunea o defineşte prin „obiective clare, transparente şi măsurabile” şi prin „standarde coerente de măsurare a rezultatelor”. Credinţa în puterea magică a numerelor e înduioşătoare şi poate fi socotită semn de trăinicie a educaţiei de pe la noi, pentru că-i o credinţă care ţine vremuri îndepărtate. Din câte se vede, e găsită de bază şi pentru viitor. În acelaşi timp, instituţii europene determinante pun în faţa autorităţilor noastre date şi aspecte de asemenea măsurabile, care dau nu numai imaginea la zi a educaţiei româneşti, ci şi perspectiva acesteia.

Dezechilibru poate fi considerat cuvântul-cheie. Documentul intitulat în versiunea lui în limba română „Recomandarea Consiliului Uniunii Europene privind Programul național de reformă al României pentru 2019 și care include un aviz al Consiliului privind Programul de convergență al României pentru 2019” arată în partea consacrată analizării sistemului educaţional că „se înregistrează întârzieri în modernizarea rețelei de școli și în optimizarea lor astfel încât să se țină cont de tendințele demografice, 10% din școli fiind supraaglomerate, în timp ce 58% dispun de capacități excedentare. (…) Disparitățile dintre mediul rural și cel urban persistă, iar grupurile vulnerabile, inclusiv romii, continuă să aibă un acces limitat la un învățământ de calitate și favorabil incluziunii”.

Consonant, din perspectiva Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), preşedintele acesteia, Şerban Iosifescu, se exprimă tranşant: „Există mari diferenţe de rezultate între şcoli. Noi suntem în categoria ţărilor în care diferenţa de rezultate între şcoli e mai mare decât diferenţa rezultatelor în interiorul şcolii. Sistemul nostru de învăţământ nu este nici echitabil, nici just, inclusiv în repartiţia resurselor, pentru că cei care au ajung să aibă şi mai mult, iar cei care nu au, până la urmă, au şi mai puţin. Se produce chiar un transfer invers de resurse: de la cei care nu au la cei care au”.

Constatarea – întărită cu date de la nivel european – este de luat în seamă cu deplină actualitate, pe fondul „răzvrătirii” şi mai ales al argumentelor faţă de reaşezarea locurilor destinate admiterii în clasa a IX-a (care, evident, în continuare, este clasă de învăţământ obligatoriu). Tocmai la deficienţe în repartizarea ofertei educaţionale în raport cu cererea de forţă de muncă din economie se referă Recomandarea Consiliului Uniunii Europene când spune că „în prezent, nu există o evaluare globală sau sectorială a nevoilor de competențe și nu se realizează, în continuare, previziuni privind necesarul de competențe, ceea ce împiedică adaptarea sistemului de educație și formare la nevoile pieței forței de muncă.

A început implementarea sistemului dual de educație și formare profesională, menit să abordeze problema lipsei de personal calificat. Cu toate acestea, educația și formarea profesională este considerată în continuare o opțiune secundară de către elevi și părinți, iar rata de ocupare relativ scăzută în rândul proaspeților absolvenți ai programelor de educație și formare profesională ridică problema relevanței acestor programe pentru piața forței de muncă”. În acelaşi timp, arată documentul UE, „competențele nu evoluează în concordanță cu nevoile sectoarelor economice în creștere, 81% dintre angajatori confruntându-se cu dificultăți în ocuparea locurilor de muncă vacante”. Una dintre cerinţele Consiliului UE către autorităţile române este „să asigure îmbunătățirea competențelor, inclusiv a competențelor digitale, în special prin sporirea relevanței pe piața forței de muncă a educației și formării profesionale și a învățământului superior”.

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior curierul national 7899 Curierul Național, numărul 7899
Articolul următor studenti Peste 3,5 milioane de persoane în anul școlar / universitar 2018-2019
Un comentariu
  • Ionela spune:
    25 iunie 2019 la 15:09

    Foarte interesant articolul, este o problema majora si nu numai in Romania, nu stiu ce s-ar putea face in acest sens.

    Răspunde

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Johnson&Johnson, obligată să plătească 40 de milioane $ despăgubiri la două femei care au spus că pudra de talc le-a cauzat cancer ovarian
Extern
UGIR – invitat la ședința Comisiei de dialog social din cadrul Instituției Prefectului, Județul Maramureș
Actualitate
Donald Trump, dat în judecată pentru că a demolat o aripă a Casei Albe ca să construiască o sală de bal
Extern

RSS Știri Financiare

  • Largest office occupiers spend under 5% of turnover on modern workspaces
  • Romania’s coworking market expands by 20% this year
  • Piața de coworking din România a crescut cu 20% anul acesta
  • MedLife a devenit cea mai valoroasă companie a sectorului de sănătate din România

Citește și

Cultură și Educație

Institutul de Științe ale Educației a publicat studiul „Evaluarea Programului «Săptămâna verde»”

9 minute
Cultură și Educație

Scriitoarea și editoarea Rodica Elena Lupu, omagiată la ediția aniversară ”Seniori de colecție”

4 minute
Cultură și Educație

Muzica și arta plastică transformă Țara Dornelor într-o citadelă culturală

3 minute
Cultură și Educație

Al.Florin Țene și jertfa cea biruitoare

9 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?