Fricțiunile economice și comerciale sino-americane au atras atenția mondială. Ca cele mai mari două economii din lume, China și Statele Unite au relații economice și comerciale bilaterale care prezintă un interes fundamental nu doar pentru cele două popoare, ci și pentru prosperitatea și stabilitatea economică globală.
Globalizarea economică este o tendință irezistibilă a timpurilor. Acea serie de măsuri protecționiste commerciale adoptate de Statele Unite încalcă regulile Organizației Mondiale a Comerțului și subminează sistemul comercial multilateral și încrederea pieței, ceea ce nu este favorabil redresării economice mondiale și tendinței de globalizare economică.
China întotdeauna a aderat la punctul de vedere al soluționării litigiilor prin dialog și negociere și a desfășurat mai multe runde de negocieri economice și comerciale cu SUA pentru a se strădui să stabilizeze relațiile economice și comerciale bilaterale. În ceea ce privește fricțiunile comerciale sino-americane, ar trebui să recunoaștem următoarele aspecte:
De ce apare războiul comercial?
În primul rând, actualul guvern al Statelor Unite urmărește politica „SUA pe primul loc”, adoptând o serie de măsuri unilaterale și protecționiste și folosindu-se de tarife și alte măsuri pentru a-și impune propriile interese și cereri asupra altor țări.
În Statele Unite, ”paragraful 201” și ”paragraful 232”, care au stat prăfuite timp de mulți ani, au fost frecvent utilizate pentru marii săi parteneri comerciali. Statele Unite au vizat și China, lansând în august 2017 „paragraful 301”, ignorând eforturile și realizările neîncetate ale Chinei în consolidarea protecției proprietății intelectuale și îmbunătățirea mediului de afaceri pentru investițiile străine de-a lungul anilor, ignorând esența avantajului reciproc și a cooperării dintre China și Statele Unite, făcând numeroase evaluări negative Chinei, au adoptat restricții economice și comerciale, cum ar fi creșterea tarifelor și restricționarea investițiilor, provocând astfel fricțiuni comerciale sino-americane.
În al doilea rând, suferă oare Statele Unite de cooperarea economică și comercială sino-americană? În era globalizării economice, economiile Chinei și ale Statelor Unite sunt extrem de integrate și formează împreună un lanț industrial complet. Economiile celor două țări sunt pline de energie, reciproc avantajoase și câștigătoare și este greșit să se considere deficitul comercial drept o „pierdere”.
În 2018, volumul comerțului dintre China și Statele Unite a fost de 633,5 miliarde de dolari americani, iar partea SUA a suferit pierderi. Cu toate acestea, volumul comerțului în servicii dintre China și Statele Unite era de 125,3 miliarde de dolari SUA, iar deficitul chinez a fost de 48,5 miliarde de dolari americani.
Având în vedere factorii care influențează comerțul de mărfuri , comerțul în servicii și investițiile bidirecționale China-SUA, legăturile economico-comerciale bilaterale sunt reciproc avantajoase și benefice ambelor părți.
De menționat este faptul că, inovația tehnologică a Chinei provine din propriile surse și eforturi. În anul 2017, investiția totală în cercetare și dezvoltare a Chinei a ajuns la 1.76 trilioane de yuani, locul al doilea în lume; numărul de cereri de brevet de invenție a ajuns la 1.382 milioane, clasându-se pe primul loc în lume timp de 7 ani consecutivi; numărul brevetelor de invenție a fost de 327.000, iar numărul brevetelor de invenție eficiente s-a clasat pe locul al treilea în lume.
Până la sfârșitul anului trecut, investițiile în ambele sensuri dintre China și SUA au însumat aproape 160 de miliarde de dolari, dintre care companiile chineze au investit aproape 73,2 miliarde de dolari în Statele Unite și au contribuit pozitiv la promovarea dezvoltării economice locale, creșterea ocupării forței de muncă și a veniturilor fiscale. În 2017, cifra totală de afaceri a firmelor americane în China a atins 700 de miliarde de dolari SUA, realizând profituril de peste 50 miliarde de dolari SUA.
China a stabilit un sistem juridic al proprietății intelectuale care să respecte normele acceptate pe plan internațional și să se adapteze la condițiile naționale ale Chinei și a urmărit întotdeauna cooperarea tehnică internațională cu beneficii reciproce și strategia de tip „win-win” (dublu câștig), ca orientare de bază a valorii. Dezvoltarea economică a Chinei a beneficiat de transferul și diseminarea tehnologiilor internaționale, iar titularii de tehnologii internaționale au beneficiat enorm.
China, ca negociator economic și comercial
Guvernul chinez a crezut dintotdeauna că practica de a amenința cu creșterea tarifelor vamale și creșterea tarifelor vamale nu ajută la soluționarea problemelor economice și comerciale. China și Statele Unite ar trebui să mențină spiritul respectului reciproc, egalității și avantajului reciproc, să rezolve problemele prin negocieri cu bună-credință și onestitate, să micșoreze diferențele, să extindă interesele comune și să protejeze în comun stabilitatea și dezvoltarea economică globală.
China niciodată nu va ceda în privinţa principiilor majore. Atât China, cât și Statele Unite ar trebui să vadă și să recunoască diferențele și etapele dezvoltării naționale și să respecte căile de dezvoltare și sistemele de bază ale celeilalte părți. Este imposibil să se aștepte să se rezolve toate problemele printr-un singur acord, ci trebuie la fel să se asigure că acordul răspunde nevoilor ambelor părți și să fie un acord echilibrat. .
În cele din urmă, ce va face China în viitor? Indiferent de modul în care situația se dezvoltă și se schimbă, China insistă să-și facă propriul lucru. Dezvoltarea și creșterea prin reformă și deschidere este modul fundamental de abordare a fricțiunilor economice și comerciale. Cererea de pe piața internă a Chinei este imensă, iar promovarea reformei structurale din latura ofertei va aduce o îmbunătățire generală a competitivității produselor și întreprinderilor, va exista suficient spațiu pentru politicile fiscale și monetare, China poate menține un impuls bun al dezvoltării economice susținute și sănătoase, iar perspectivele sale economice sunt foarte optimiste.
China va continua să aprofundeze reforma și deschiderea, iar ușa Chinei nu se va închide, se va deschide și mai larg. În discursul de la ceremonia de deschidere a celui de-al doilea Forum Internațional al Cooperării „Belt and Road”, președintele Xi Jinping a anunțat că China va adopta o serie de reforme majore și va deschide măsuri pentru consolidarea aranjamentelor instituționale și structurale și pentru promovarea unor niveluri mai ridicate de deschidere. China va lărgi aria domeniilor în care pot investi firmele străine, va intensifica pe o scară mai largă colaborarea internațională pentru protejarea proprietății intelectuale,va importa mai multe produse și servicii din străinătate, va implementa mai eficient coordonarea politicilor macroeconomice, va acorda o atenție mai mare aplicării politicilor de deschidere către exterior.
Cooperarea este singura alegere corectă între China și Statele Unite, iar o situație benefică pentru ambele poate duce la un viitor mai bun. Se speră ca comunitatea internațională să se unească într-o singură entitate, să întărească încrederea, să se conformeze deschiderii, să se opună ferm protecționismului comercial și să promoveze dezvoltarea ordinii economice internaționale în direcția egalității, justiției, cooperării și avantajului reciproc.