În programul de guvernare al noului guvern există prevederi distincte legate de politica fiscală până la finele anului 2024, prevederi care, se speră, vor duce la creșterea gradului de colectare a veniturilor la bugetul de stat. Să ne oprim la câteva dintre ele:
,,Implementarea unui sistem obligatoriu de facturare electronică, care să asigure creșterea eficienței și eficacității în colectarea impozitelor și taxelor;
Includerea pe costurile de producție ale firmelor numai a cheltuielilor legate strict de desfășurarea activității economice generatoare directe de venituri a acestora, conform practicilor din țările dezvoltate europene. Ca efect, vor scădea costurile de producție, prin eliminarea cheltuielilor subiective ale acționarilor și administratorilor, înregistrate, în prezent, în contabilitatea firmelor și, astfel, va crește baza de impozitare”. Prin aceeste măsuri putem deduce că până la finele lui 2024 toate companiile, mari și mici, vor trebui să emită facturi electronice, așadar să ne pregătim de acum. De asemenea, se vor înteți verificările pe cheltuielile deductibile ale companiilor, de unde rezultă că ne putem aștepta la diferite interpretări ale deductibilității cheltuielilor, cu influențe asupra calculului impozitului pe profit.
Altă măsură ar fi:
,,Sprijinirea conformării voluntare la plata obligațiilor fiscale prin:
• Acordarea de facilități fiscale la plata obligațiilor fiscale pentru bunii plătitori;
• Mediatizarea celor mai buni plătitori de impozite și taxe prin elaborarea „listei albe” ce cuprinde contribuabili care și-au declarat și achitat la scadență obligațiile fiscale de plată;
• Transformarea executării silite în proces investigativ;
• Extinderea mecanismului de aprobare a rambursării TVA cu control ulterior, cu o durată maximă de 30 de zile la plată, ce vizează reducerea semnificativă a perioadei de soluționare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune la rambursare, scopul fiind de introducere rapidă a sumelor în circuitul economic;
• Asigurarea unui tratament fiscal diferențiat în funcție de comportamentul fiscal al contribuabililor și aplicarea graduală a unor măsuri specifice de către organele fiscale;
• Notificarea contribuabililor cu privire la posibilele neregularități care ar putea conduce la stabilirea de diferențe de impozite și taxe;
• Medierea;
• Controlul inopinat;
• Inspecția fiscală parțială;
• Inspecția fiscală generală”.
Conformarea voluntară este cea mai puțin costisitoare metodă de a colecta eficient, iar faptul că se gândește o acordare de facilități fiscale pentru bunii platnici este de bun augur. Să vedem și implementarea!
Și, în fine, ,,intrarea în vigoare a modificărilor aduse Codului fiscal prin care se reduce gradual aria de aplicabilitate a regimului special de taxare pentru microîntreprinderi”. Cu alte cuvinte, vom avea din ce în ce mai puține firme care să beneficieze de impozitul pe venit. Rămâne de văzut dacă această măsură va aduce venituri suplimentare la buget, pentru că, uneori, 1% impozit pe venituri poate fi mai mult decât 16% impozit pe profit, mai ales în primii ani de activitate. La o rată a profitului mai mică de 6,25%, 1% impozit pe venit este mai mare decât 16% impozit pe profit.
„Asigurarea unui tratament fiscal diferențiat…”?! Adică cei ce au pile la PSD sau dau mită și firmele de stat falite vor fi păsuite cu anii, până la faliment sau „prescrierea” datoriilor!