FSAB, FinBan şi CPBR semnează Acordul pentru Pregătirea Profesională a Angajaților

Federația Sindicatelor din Asigurări și Bănci – FSAB, din partea sindicală și Federația Patronală a Serviciilor Financiare – FinBan și Consiliul Patronatelor Bancare din România – CPBR, din partea patronală, au semnat ieri Acordul pentru Implementarea Proiectului de Pregătire Profesională a Angajaților, primul astfel de acord semnat între parteneri sociali din România.

Acordul se referă la colaborarea dintre FinBan și CPBR pe de o parte și FSAB de cealaltă parte, ca parteneri de dialog social în contextul nevoilor crescânde ale angajaților din sistemul bancar privind provocările prezente și viitoare generate de digitalizare.

„Considerăm că acest acord e o dovadă a maturității dialogului social la nivelul sectorului nostru și în relaţia dintre FinBan/CPBR și FSAB, care în sine credem că reprezintă un precedent de bune practici ce poate fi preluat la nivelul oricărui sector de activitate economică,” a declarat înainte de semnare domnul Steven van Groningen, președintele Federației FinBan, potrivit unui comunicat cpbr.ro.

„Acordul este o premieră în România la nivelul oricărui sector de activitate economică”, a declarat și domnul Sergiu Manea, președintele CPBR. „FinBan și FSAB sunt, de fapt co-autorii a încă două premiere ale dialogului social în România ultimilor ani: acordul de teleworking şi Contractul Colectiv de Muncă inițiat la nivel sectorial și aplicabil la nivel de grup, ambele semnate la finalul anului 2018”.

La rândul său, președintele FSAB, domnul Paraschiv Constantin, a punctat faptul că „discuțiile privind acest acord s-au desfășurat pe parcursul întregului an, iar acesta este nu doar urmarea firească a Contractului Colectiv de Muncă inițiat la nivel sectorial și aplicabil la nivel de grup de bănci, ci și o consecință practică a acestuia”.

Acordul presupune, în practică, un program de e-Learning constând în 500 de cursuri în format electronic, din care jumătate sunt disponibile inclusiv în limba engleză. Programul de distribuție al cursurilor va fi demarat la 31 martie 2020.

Unul dintre principalele avantaje pentru lucrătorii bancari ale semnării acestui acord este colaborarea alături de partenerul sindical în acest demers, domeniile prioritare de pregătire profesională fiind stabilite de comun acord cu sindicatele, pe baza cunoașterii nevoilor angajaților. Astfel, partenerii de dialog social și-au manifestat optimismul cu privire la faptul că această colaborare va contribui la stimularea angajaților să acceseze în număr cât mai mare aceste cursuri, care nu sunt obligatorii, ci sunt la alegerea acestora.

Acordul va pune accent pe trei direcții principale ale provocărilor digitale, stabilite ca fiind prioritare de comun acord între partenerii de dialog social, și anume:

i. Abilități Digitale – având drept scop îmbunătățirea abilităților de folosire a sistemelor și infrastructurii IT, astfel încât angajații să se poată adapta mai facil la astfel de instrumente, indiferent de angajator (e.g. PC Literacy and reporting skills, Analytical and Numerical skills, Digital Awareness);

ii. Colaborarea prin canale digitale – având drept scop dobândirea/îmbunătățirea abilităților de folosire a unor instrumente de lucru/colaborare la distanță cum ar fi video conferințe, mesagerie, gestiunea echipelor de proiect la distanță etc;

iii. Satisfacția și abordarea clienților în contextul digitalizării – având drept scop dobândirea de către salariați a unor abilități/competențe de folosire mai facilă a instrumentelor/operațiunilor puse la dispoziție de către angajator din perspectiva digitală.

Cursurile vor fi disponibile pentru toți angajații băncilor membre ale Consiliului Patronatelor Bancare din România, adică cel puțin 25.000 de persoane care vor avea acces la aceleași cursuri (aproape jumătate din angajații sistemului bancar din România, care însumau peste 53.000 persoane la sfârșitul primului trimestru din 2019). Cursurile vor fi disponibile pentru angajați în mod gratuit, costurile fiind suportate de către băncile membre CPBR, care vor pune la dispozție și platformele proprii pentru accesarea acestora.

În vederea identificării celor mai potrivite cursuri atât din punct de vedere al conținutului cât și al diversității acestora, CPBR a derulat un proces de selecție al celor mai potriviți furnizori, selectând în cele din urmă „The e-Learning Company”, care reprezintă în România renumita companie de soluții de e-Learning SKILLSOFT din SUA. Skillsoft e furnizor de asemenea soluții în multe alte țări europene. În acest fel, cursurile oferă angajților din băncile membre CPBR beneficiul de a accesa aceleași suporturi de curs precum angajații din SUA sau alte țări europene cu tradiție în domeniul bancar.

CPBR este membră a Federației FinBan, parte a Confederației Patronale CONCORDIA, reprezentativă la nivel național. FSAB, la rândul său, este membră a “Cartel ALFA”, confederație sindicală reprezentativă la nivel național.

FSAB și FinBan sunt, de asemenea, singurii parteneri sociali care au semnat un Contract Colectiv de Muncă la nivel sectorial cu aplicabilitate la nivel de grup de unități la finalul anului 2018. Acesta este aplicabil și angajaților din băncile membre CPBR, ce reprezintă mai mult de o treime din totalul agajaților sistemului bancar: Banca Comercială Româna, BRD – Groupe Société Générale, ING Bank, Raiffeisen Bank și UniCredit Bank.

* * *

Întrebări şi răspunsuri:

Care e costul/investiţia în acest program de e-Learning?

R: Costul e la nivelul sutelor de mii de euro, inclusiv prin prisma efortului de a adapta acest program pe propriile platforme ale bancilor; nu putem pune la dispoziţie alte detalii din motive de confidenţialitate ale contractului;

Alte bănci în afară de cele membre ale CPBR pot accesa acest program?

R: CPBR nu a condiţionat furnizorului exclusivitatea pe cursurile puse la dispoziţie, deci răspunsul este unul afirmativ, alte bănci/entităţi ale sectorului pot identifica soluţii cu ajutorul furnizorului;

Care este durata programului?

R: Durata este de un an, cu posibilitate de prelungire/adaptare funcţie de feedback-ul angajaţilor;

De ce nu puneţi la dispoziţie aceste cursuri pe o platformă comună tuturor băncilor membre?

R: Fiecare bancă are propriile cerinţe de securitate; or, cum aceste cursuri vor fi accesate inclusiv în timpul programului de lucru, e important ca cerinţele de securitate ale sistemelor informatice să fie avute în vedere;

Dacă tot ați spus că aceste cursuri vor fi accesibile doar pe platformele proprii ale băncilor, înseamnă că angajații le vor putea consulta doar în timpul programului de lucru?

R: Fiecare bancă va stabili independent în ce fel va pune la dispoziție aceste cursuri, inclusiv dacă vor fi putea accesate atât în timpul sau în afara programului de lucru;

De ce ați ales varianta cursurilor online, şi nu varianta pregătirii în sesiuni de pregătire clasice, cu mai mulți cursanți la un loc?

R: Trăim deja în era digitală. În plus, e mult mai ușor ca o persoană să decidă singură ce dorește să învețe și când să facă această funcție de programul de lucru, decât să aleagă între opțiuni fixe;

Cum veți ști dacă programul a fost unul de succes?

R: Ne așteptăm ca atât angajații noștri, cât și partenerul nostru social, FSAB, să ne comunice nivelul de satisfacție personală și profesională în legătură cu aceste cursuri. De asemenea, fiind într-un fel chiar un „experiment” în România, ne așteptăm să observăm chiar noi, că angajatori, rezultatele pozitive, în sensul progresului

Când va fi demarat acest program?

R: Așa cum am anunțat deja, acest program va fi demarat la finalul lunii martie a anului 2020. 

- PROMO - img

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WWW