Dauna medie plătită pentru o poliță obligatorie RCA a crescut anul trecut cu 7% față de 2019, până la nivelul de 9.005 lei, în timp ce prima medie aferentă acestui tip de asigurare a scăzut cu aproximativ 2%, la 628 lei – reiese din analiza celor mai recente date publicate de către Autoritatea de Supraveghere a Asigurărilor. Evoluțiile daunei medii plătite de asigurători sunt substanțiale mai ales dacă realizăm o comparație pe ultimii 5 ani. Astfel, față de 2016, dauna medie RCA a crescut anul trecut cu 27,5% (de la 7.061 lei la 9.005 lei).
Și în 2020, an marcat de pandemia de COVID-19, indicatorii pieței RCA continuă să rămână pe minus. Astfel, rata combinată pe segmentul RCA a depășit din nou nivelul supraunitar, situându-se la 113,49%. De altfel, chiar dacă s-a redus față de 2019, rata combinată pe RCA se află la finalul lui 2020 la un nivel mai ridicat decât cel înregistrat în 2018 (113,49% vs. 111,75%), în ciuda pandemiei. Totodată, rata cheltuielilor de administrare și de achiziție pentru polițele RCA, care face parte din calculul ratei combinate, a scăzut în 2020 față de 2019, ceea ce reflectă eforturile asigurătorilor pentru eficientizare și pentru reducerea cheltuielilor (Ex. îmbunătățire fluxuri, procese, digitalizare etc.).
În acest context, este importantă introducerea de măsuri legislative care să determine reducerea ratei daunei și un comportament responsabil al tuturor operatorilor care prestează servicii conexe pieței de asigurări în interesul clienților și al persoanelor prejudiciate, precum introducerea unor tarife de referință pentru reparațiile auto și pentru închirierea autoturismelor primite la schimb, conform declarațiilor făcute recent în spațiul public de reprezentanții mai multor autorități publice.
Aceste măsuri ar urma să vină în sprijinul a milioane de șoferi, fiind considerate benefice de 94% dintre șoferii chestionați în cadrul unei cercetări sociologice realizate pentru UNSAR de către IRES. Studiul IRES mai arată și că 93% dintre români își doresc să știe care este valoarea despăgubirii plătite de asigurătorul RCA în cazul unei daune, iar 71% dintre români ar fi deranjați dacă valoarea plătită ar fi considerabil mai mare pentru reparația unui autovehicul în cazul unei despăgubiri acoperite de polița RCA față de reparația efectuată fără asigurare. Mai mult, impactul costului mai ridicat al reparațiilor despăgubite din polița RCA față de cel al unei reparații fără RCA asupra evoluției primelor de asigurare este un motiv de îngrijorare pentru 85% dintre șoferi (+3 puncte procentuale față de 2019).
“Subliniem încă o dată că industria de asigurări susține introducerea unui TARIF DE REFERINȚĂ pentru reparațiile auto, cu titlu informativ, și NU O CO-PLATA sau impunerea unei plafonari a tarifelor aferente reparațiilor auto. Aceste prețuri, introduse cu titlu orientativ, ar ajută consumatorii să fie mai bine informați cu privire la costurile implicate, în cazul în care ar fi păgubiți RCA. În plus, ar putea limita anumite derapaje existente pe piață reparațiilor auto”, au mai precizat reprezentanții Uniunii.
Nu în cele din urmă, UNSAR atrage încă o dată atenția asupra dezinformarilor constante care circulă în spațiul public privind sectorul asigurărilor RCA și solicită și pe această cale prezentarea surselor pentru toate cifrele ce sunt vehiculate de o organizație patronală care reprezintă interesele unei părți a patronilor de firme de transport rutier, fără competențe în domeniul serviciilor financiare. Aceste dezinformări se suprapun contextului pandemiei de COVID-19 și pot afecta suplimentar și în mod nejustificat încrederea clienților și stabilitatea economiei românești.
Potrivit celor mai recente date ale ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiară, industria de asigurări a plătit în fiecare zi a anului 2020, numai în baza polițelor RCA, despăgubiri de aproape 1,8 mil. EUR.