În M.Of. nr. 697 din data de 12 iulie 2022 a fost publicată Legea nr. 208/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, precum și a Legii nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (Legea)
Modificările vizează actele normative primare din domeniul achizițiilor publice și sectoriale, precum și al concesiunilor, inclusiv Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice (Legea nr. 98/2016).
Elementele de noutate din Legea nr. 98/2016 vizează aspecte precum:
– achiziția directă;
– negocierea fără publicarea prealabilă;
– servicii sociale și alte servicii specifice;
– garanția de participare și garanția de bună execuție;
– susținerea unui terț;
– criterii de atribuire;
– DUAE;
solicitările de clarificări transmise în evaluarea ofertelor;
modificarea contractului de achiziție publică/acordului-cadru;
contravențîi și sancțiuni.
ACHIZIȚIA DIRECTĂ
O modificare importantă vizează majorarea pragurilor în funcție de care autoritatea contractantă are dreptul de a achiziționa direct produse, servicii și lucrări. Aceste praguri au fost dublate față de reglementarea anterioară, astfel:
- pentru produse și servicii, pragul a fost majorat de la 135.060 lei la 120 lei; în timp ce
- pentru lucrări, pragul a fost mărit de la 450.000 lei la 400 lei.
Majorarea a fost justificată că având drept scop facilitarea accesului României la fondurile UE și contracararea efectelor creșterii inflației și a cursului valutar.
Legea aduce, totodată, și o serie de clarificări asupra modalitățîi în care autoritățile contractante vor achiziționa direct produse, servicii și lucrări:
– forma angajamentului legal prin care se angajează cheltuielile aferente achiziției directe – contract de achiziție publică, comandă sau alt tip de document încheiat în condițiile legii, inclusiv în cazul achizițiilor inițiate prin intermediul instrumentelor de plata ce permit posesorului să le utilizeze în relația cu comercianțîi în vederea efectuării de plăti, fără numerar, pentru achiziționarea de produse, servicii și/sau lucrări prin intermediul unui terminal, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea, cardurile de plata și/sau portofele electronice;
– obligația de a utiliza catalogul electronic pus la dispoziție de SEAP sau de a publică un anunț pe website-ul propriu – pentru achizițiile a căror valoare estimată este mai mare de 200.000 lei, fără TVA (pentru produse și servicii), respectiv 560.000 lei, fără TVA (pentru lucrări);
– obligația de a consulta minim 3 operatori economici – în cazul achizițiilor a căror valoare estimată este cuprinsă între 140.000 lei și 200.000 lei inclusiv, fără TVA (pentru produse și servicii), respectiv între 300.000 lei și 560.000 lei inclusiv, fără TVA (pentru lucrări); achiziția poate fi realizată și dacă în urmă consultării, se primește doar o oferta valabilă din punctul de vedere al cerințelor solicitate;
– dreptul de a achiziționa pe baza unei singure oferte – dacă valoarea estimată a achiziției este mai mică sau egală cu 140.000 lei, fără TVA (pentru produse și servicii), respectiv 300.000 lei, fără TVA (pentru lucrări);
– dreptul de a plăti direct pe baza angajamentului legal, fără acceptarea prealabilă a unei oferte – dacă valoarea estimată a achiziției este mai mică de 9.000 lei, fără TVA;
– obligația de a transmite trimestrial în SEAP o notificare cu privire la achizițiile directe – notificarea va viza achizițiile directe, grupate pe necesitate și va cuprinde cel puțîn obiectul, cantitatea achiziționată, valoarea și codul CPV (cu excepția achizițiilor realizate prin utilizarea catalogului electronic SEAP).
NEGOCIEREA FĂRĂ PUBLICAREA PREALABILĂ
Modificările privesc în principal cazul de negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare că o măsură absolut necesară atunci când, din motive de extremă urgență, determinate de evenimente care nu puteau fi prevăzute de către autoritatea contractantă, termenele pentru procedurile de licitație deschisă, licitație restrânsă, negociere competitivă sau procedura simplificată nu pot fi respectate.
Modificările constau în:
– se elimină condiția ca situațiile invocate pentru a justifica extrema urgență să nu fie în niciun caz atribuibile autorității contractante;
– rezilierea, rezoluțiunea, denunțarea unilaterală sau încetarea anticipată din culpa antreprenorului a contractelor de achiziție publică aferentă proiectelor de infrastructură de transport și/sau drumuri județe sunt asimilate cazului de negociere; totodată, în aceste situațîi, autoritatea contractantă are dreptul de a stabili, în documentele achiziției, durata contractului pe o perioada mai mare decât cea necesară pentru a face față situației neprevăzute până la finalizarea obiectivului de investiție.
Un alt element de noutate se referă la situația în care autoritatea contractantă are dreptul de a aplică procedura de negociere fără publicare atunci când intenționează să achiziționeze lucrări sau servicii noi. Valoarea estimată a achiziției inițiale de lucrări sau servicii trebuie să fi fost determinată prin luarea în considerare inclusiv a lucrărilor sau serviciilor noi care pot fi achiziționate ulterior. Se înlocuiește astfel valoarea estimată a ”contractului inițial” (cum era în reglementarea anterioară) cu cea a „achiziției inițiale”. Conform expunerii de motive, înlocuirea urmărește să clarifice că procedura de achiziție se stabilește prin raportare la valoarea totală (deci inclusiv a posibilelor negocieri), și nu doar la cantitatea fermă ce urmează a fi achiziționată prin licitație deschisă.
SERVICII SOCIALE ȘI ALTE SERVICII SPECIFICE
Criteriile de atribuire utilizate pentru atribuirea contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru având că obiect servicii sociale și alte servicii specifice sunt cel mai bun raport calitate-preț sau cel mai bun raport calitate-cost, indiferent de valoarea estimată a contractelor.
GARANȚIA DE PARTICIPARE ȘI GARANȚIA DE BUNĂ EXECUȚIE
Sunt introduse în Legea nr. 98/2016 o serie de prevederi referitoare la constituirea și restituirea garanțiilor de participare și a garanțiilor de bună execuție.
Se specifică totodată că modalitatea de reținere a garanției de participare, termenul de constituire a garanției de bună execuție, respectiv modalitatea de constituire prin rețineri succesive, de emitere de pretențîi asupra garanției de bună execuție, vor fi reglementate în cadrul unui capitol distinct al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 98/2016.
Ca elemente de noutate, se reglementează printre altele:
– posibilitatea constituirii garanției de participare și a garanției de bună execuție și prin scrisori de garanție emise de instituțîi financiare nebancare din România sau din alt stat;
– restituirea/eliberarea garanției de bună execuție în cazul contractelor aferente serviciilor de supervizare a lucrărilor/dirigenție de șantier într-o manieră similară contractelor de lucrări: (i) 70% din valoarea garanției, în termen de 14 zile de la dată încheierii procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, dacă autoritatea contractantă nu a ridicat până la acea dată pretențîi asupra ei; (îi) restul de 30% din valoarea garanției, în termen de 14 zile de la dată emiterii raportului final de supervizare/expirarea duratei de garanție acordată lucrării în cauza.
SUSȚINEREA UNUI TERȚ
Legea definește experiența profesională relevantă cu privire la care operatorul economic poate să se bazeze pe capacitatea terțului susțînător doar atunci când acesta va desfășura efectiv lucrările sau serviciile.
Aceasta este experiența realizată:
– în cadrul unei profesii reglementate cum ar fi, dar fără a se limita la: activități medicale, activități contabile, activități de audit financiar, activități de asistență și reprezentare juridică specifice profesiei de avocat, activități de arhitectură; sau
– în baza deținerii unei autorizații/certificări/atestări specifice fără de care nu poate fi exercitată activitatea ce face obiectul contractului de achiziție publică, cum ar fi, dar fără a se limita la: activități în domeniul gazelor naturale, activități în domeniul infrastructurii feroviare.
Totodată, se elimina precizarea că răspunderea solidară a terțului/terților susțînător/susținători se va angaja sub condiția neîndeplinirii de către acesta/aceștia a obligațiilor de susținere asumate prin angajament.
CRITERII DE ATRIBUIRE
Se stipulează că autoritățile contractante:
– au dreptul de a utiliza criteriul „prețul cel mai scăzut” și în situația aplicării procedurii de negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare dacă lucrările, produsele sau serviciile pot fi furnizate numai de către un anumit operator economic;
– nu vor utiliza costul cel mai scăzut/prețul cel mai scăzut drept criteriu de atribuire în cazul categoriilor de contracte de achiziție publică/acorduri-cadru de lucrări sau de servicii care au că obiect servicii intelectuale.
DUAE
Se introduce obligația autorităților contractante de a selecta în DUAE „indicația globală pentru toate criteriile de selecție” în cadrul procedurii simplificate și al procedurii aplicate pentru atribuirea unui contract/acord-cadru finanțat din Planul național de redresare și reziliență.
SOLICITĂRILE DE CLARIFICĂRI TRANSMISE ÎN EVALUAREA OFERTELOR
Legea introduce un termen maxim de cel mult 15 zile lucrătoare pentru transmiterea răspunsurilor la solicitările de clarificări de către ofertanți/candidați (termenul include și eventuală prelungire solicitată justificat de operatorul economic). Termenul va fi stabilit în funcție de complexitatea solicitării.
MODIFICAREA CONTRACTULUI DE ACHIZIȚIE PUBLICĂ/ACORDULUI-CADRU
Sunt introduse în Legea nr. 98/2016 o serie de dispozițîi referitoare la ajustarea prețului contractului de achiziție publică/acordului-cadru (din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 98/2016).
Cu titlu de noutate, se reglementează și următoarele:
– obligația autoritățîi contractante de a ajusta prețul contractului în situația în care: (i) durata de derulare a procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică se prelungește peste durata de valabilitate a ofertei, stabilită inițial prin documentația de atribuire, din motive care nu sunt imputabile contractantului; sau (îi) durata de furnizare/prestare/execuție prevăzută în contract se prelungește, iar această prelungire nu se datorează responsabilitățîi contractuale a contractantului;
– exceptarea de la interdicția modificării prețurilor din oferta în funcție de variațiile prețurilor practicate de furnizorii de la care contractantul se aprovizionează a situațiilor cauzate de forță majoră, caz fortuit sau dschimbari excepționale ale împrejurărilor care ar face vădit injustă obligarea contractantului la păstrarea prețurilor inițiale; din punctul de vedere al documentelor justificative necesare pentru efectuarea plăților, se consideră suficiente facturile emise de contractant, a căror valoare trebuie să corespundă cu valoarea ofertată inițial sau, după caz, cu valoarea ofertată actualizată conform prevederilor documentelor de achiziție inițiale și contractului;
– posibilitatea ajustării prețul contractului, pentru a distribui în mod echitabil între părți pierderile și beneficiile ce rezultă din schimbarea împrejurărilor, dacă derularea contractului a devenit excesiv de oneroasă datorită unei schimbări excepționale a împrejurărilor care ar face vădit injustă obligarea contractantului la păstrarea prețurilor inițiale, cum ar fi, dar fără a se limita la schimbarea cauzată de forță majoră sau cazul fortuit; ajustarea prețului contractului în această situație poate avea loc chiar dacă posibilitatea de ajustare a prețului nu a fost precizată în documentația de atribuire și în contract, numai dacă sunt îndeplinite următoarele condițîi: (i) schimbarea împrejurărilor a intervenit după dată-limita stabilită pentru depunerea ofertelor; (îi) schimbarea împrejurărilor, precum și întinderea acesteia nu au fost și nici nu puteau fi avute în vedere de contractant, în mod rezonabil, la dată-limita stabilită pentru depunerea ofertelor; (iii) contractantul nu și-a asumat prin contract riscul privind forță majoră sau cazul fortuit sau alte schimbări excepționale de împrejurări.
CONTRAVENȚII ȘI SANCȚIUNI
Se introduce o nouă contravenție, respectiv nerespectarea prevederilor, potrivit cărora:
– autoritatea contractantă efectuează plăti corespunzătoare părții/părților din contract îndeplinite de către subcontractantii propuși în oferta, la solicitarea acestora și conform graficului contractual agreat de părți, pentru servicii, produse sau lucrări furnizate contractantului potrivit contractului dintre contractant și subcontractant în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile, atunci când natură contractului permite acest lucru și dacă subcontractantii propuși și-au exprimat opțiunea în acest sens;
– atunci când un subcontractant își exprimă opțiunea de a fi plătit direct, autoritatea contractantă are obligația de a stabili în cadrul contractului de achiziție publică clauze contractuale obligatorii ce prevăd transferul de drept al obligațiilor de plata către subcontractant/subcontractanți pentru partea/părțile din contract aferentă/aferente acestuia/acestora, în momentul în care a fost confirmată îndeplinirea obligațiilor asumate prin contractul de subcontractare.
Totodată, adoptarea de măsuri împotriva persoanei/persoanelor implicate în procesul de achiziție publică ce a făcut obiectul contravenției nu mai este reglementată că o posibilitate, ci că o obligație în sarcina autorităților contractante.
Este prevăzută și aplicarea integrală a dispozițiilor O.G. nr. 2/2021 privind regimul juridic al contravențiilor, fără a mai fi exceptate de la aplicare anumite dispozițîi.
DISPOZIȚII TRANZITORII
La dată intrării în vigoare a Legii (10.09.2022) se abrogă orice dispozițîi contrare.
Legea se aplică procedurilor de atribuire inițiate după dată intrării sale în vigoare.
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 98/2016 se actualizează conform modificărilor și completărilor aduse de Lege în termen de 30 de zile de la dată intrării în vigoare a Legii.