Caută pe site
Publică anunț în ziar
Logo-Curierul-National-Wht Logo-Curierul-National-Blck
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: ”Masca Morţii Roşii” de E. A. Poe, nuvelă cu implicații filosofice și religioase
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

”Masca Morţii Roşii” de E. A. Poe, nuvelă cu implicații filosofice și religioase

Mihai Gîndu
Autor Mihai Gîndu Publicat 18 ianuarie 2023
Distribuie
Foto: Byam Shaw, Public domain, via Wikimedia Commons
Distribuie

După ce am prezentat cititorului câteva considerații asupra celebrului poem ”Corbul”, dar și a nuvelei ”Prăbușirea Casei Usher” (vezi aici) ne oprim, la 214 ani de la nașterea marelui scriitor, asupra unei alte lucrări de marcă: ”Masca Morții Roșii”.

Orice scriere dă naştere multor interpretări şi analize, atât din partea criticilor, cât şi a numeroşilor cititori.

Întrucât socotesc ”Masca Morţii Roşii” (după ”Prăbușirea Casei Usher”) capodopera în materie de nuvelistică a marelui Edgar Allan Poe (la acest rang aspirând, desigur, şi multe alte scrieri ale sale) şi fiindcă am constatat că propria interpretare nu coincide cu altele, care asociază cele şapte camere cu vârstele pe care le are de parcurs omul, simt nevoia să fac cunoscută cititorului această decriptare personală.

Desigur: nu am pretenţia de a fi un critic, ci doar un fidel cititor. Nu intenţionez să spun: exact aceasta a gândit Poe (nu aş avea cum să ştiu şi oricum ar fi o îndrăzneală prea mare), dar vreau să aştern pe hârtie această interpretare aşa cum am gândit-o.

Foto: Taken by W.S. Hartshorn, Providence, Rhode Island, November, 1848, Public domain, via Wikimedia Commons

Edgar Allan Poe ne oferă o viziune extraordinară, profund originală, asupra destinului uman şi a păcatului. În viziunea sa, Răul şi Binele au coexistat, încă de la începuturi: (”Moartea Roşie pustiise multă vreme ţinutul (…) Dar prinţul Prospero era fericit, cutezător şi ager”). Acest prinţ îşi cheamă o mie de prieteni ”zdraveni şi curajoşi” şi se izolează de pustiirea molimei din afară într-o ”clădire măreaţă şi larg încăpătoare”, cu ”zid înalt şi trainic” şi cu ”porţi de fier”. Sălaşul ales de el nu este unul malefic (”această privelişte era ameţitor de plăcută”), dar ce înseamnă cu adevărat gestul prinţului Prospero?

În faţa molimei devastatoare, el nu invocă divinitatea pentru a-l salva, ci încearcă, prin propriile puteri, să se izoleze de restul lumii şi să scape. Autorul nu ne spune explicit, dar se subînţelege că ceilalţi, care nu erau de viţă nobilă, puteau să moară. Aici este greşeala fatală a prinţului.

Omul nu poate înfrânge moartea, nu poate anihila de unul singur păcatul originar. Şi fiindcă prinţul comite un alt păcat (eventual imaginând o altă Arcă a lui Noe, dar fără a fi Dumnezeu), cade în propria capcană: La balul mascat (masca simbolizând dualitatea umană), în cele din urmă dă faţă în faţă cu însăşi Moartea Roşie, de care fugise, purtând o mască!

Prinţul aduce, practic, Răul în sălaşul conceput a fi al Binelui.

Pătrunderea Morţii Roşii în palat nu este întâmplătoare: cele şapte camere erau destinate iniţial să fie perfecte (ca un fel de crâmpei de grădină edenică, dacă vreţi), dar din cauza gestului necugetat al prinţului (care participa la o petrecere în timp ce alţii mureau în chinuri) a şaptea sală primeşte suflul distructiv al Satanei: ( ”era strâns învăluită în draperii de catifea neagră”, ”era singura încăpere în care culoarea vitraliilor nu se potrivea cu cea a decorului (…) ”geamurile erau stacojii, de culoarea intensă a sângelui”).

De aceea spuneam că viziunea lui Poe este profund originală: blestemul se abate asupra omului tocmai în a şaptea (cifra divină) încăpere; dar, în acelaşi timp, se întâmplă aşa fiindcă omul îşi arogă dreptul de a înfrânge moartea, de a-şi schimba destinul, fără a fi dovedit în prealabil că merită acest lucru.

Şi atunci deznodământul devine implacabil: ”Şi unul după altul se prăbuşiră veselii oaspeţi în sălile orgiei lor, aşternute cu o rouă de sânge. Şi fiecare dintre ei muri în deznădăjduita înfăţişare a prăbuşirii sale (…) şi bezna, şi ruina, şi Moartea Roşie îşi întinseră peste tot şi peste toate nemărginita lor stăpânire”.

Această viziune de Infern seamănă teribil cu ceea ce s-a întâmplat pe Pământ după păcatul originar: omul a rămas să se confrunte cu consecinţele fatale ale alegerii sale, să fie vulnerabil în faţa morţii şi a suferinţei, să fie slab şi singur, în drumul său prin Purgatoriu.

- Publicitate -

Cu o excepţie: atunci când ceasul din urmă al Apocalipsei va bate: ”Şi moartea nu va mai fi. Nu va mai fi nici tânguire, nici ţipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut” (Apocalipsa, 21.3-21.6)”.

Dar, desigur, nuvela nu ne oferă explicit această salvare: trebuie să o găsim singuri şi să dovedim că o merităm, altfel vom repeta povestea prinţului Prospero (şi a lui Adam).

Mihai Gîndu 18 ianuarie 2023
Distribuie articolul
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
Articolul anterior Creaţia populară
Articolul următor Huang Ming, promovat la gradul de General-colonel
Lăsați un comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Volodimir Zelenski: Situația pe front ”se complică” în fața trupelor ruse din ce în ce mai numeroase trimise de Moscova
Extern
Statele Unite au doborât în cele din urmă balonul chinez în largul coastelor de est. Beijingul ridică tonul
Extern
Din deciziile la summitul UE-Ucraina: Nu s-au făcut progrese mari în grăbirea aderării Ucrainei la UE, dar s-a căzut de acord asupra unor dosare
Extern Featured
Paco Rabanne a murit: Mesajul companiei care deține marca
Actualitate
National League: Echipa de hochei Servette Geneva, de neoprit
Sport

RSS Money Buzz!

  • Giganții tech au făcut primele raportări pentru T4 2022. Cum arată cifrele? 4 februarie 2023
  • Aproape jumătate dintre angajați lucrează exclusiv de la birou 4 februarie 2023
  • Piața industrială din România a stabilit un nou record istoric în 2022 4 februarie 2023

Trebuie să citești

Cultură și Educație

La Beijing, alături de Confucius

Dr. Dan Mihai Bârliba Împreună cu soţia mea Maria Cornelia, am vizitat în august 2002 Templul lui Confucius din Capitala…

9 minute
Cultură și Educație

Ambasada Italiei și Institutul Italian de Cultură din București inaugurează expoziția „Universul Olivetti. Comunitatea ca utopie concretă”

Ambasada Italiei și Institutul Italian de Cultură din București, în colaborare cu Agenția ICE România, inaugurează sâmbătă, 4 februarie 2023,…

3 minute
Cultură și Educație

Titluri de operă și balet la început de februarie pe scena Operei Naționale București

Începutul lunii februarie aduce pe scena Operei Naționale București două titluri de operă „Samson și Dalila” de Camille Saint-Saëns și…

4 minute
Cultură și Educație

Federaţiile din educaţie: salariații din învățământ reiau protestele pentru salarii decente

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER“, în numele celor…

3 minute
Logo-Curierul-National-Icon Logo-Curierul-National-Icon-Blck
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
  • Redacția

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

TEMATICE

  • Cultură și Educație
  • Eveniment
  • Opinii
  • Sănătate
  • Caricatură

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Ștergeți din lista de lectură

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?