Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scăzut cu 10,0% în trimestrul I 2021 faţă de trimestrul I 2020.
În aceeaṣi perioadă, înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au crescut cu 11,8% comparativ cu trimestrul I din anul anterior.
În trimestrul I 2021, ponderea înmatriculărilor noi de autoturisme importate second hand în total înmatriculări noi de autoturisme a fost de 83,0%, potrivit INS.
În trimestrul I 2021 comparativ cu trimestrul corespunzător din anul 2020, înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au înregistrat creṣtere la categoria mopede ṣi motociclete cu 6,0% ṣi scăderi la categoriile autobuze ṣi microbuze cu 17,2% ṣi autoturisme cu 10,3%. În ceea ce privește înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor a fost înregistrată creṣtere la categoria mopede ṣi motociclete cu 18,6% ṣi scăderi la categoriile autoturisme cu 25,8% ṣi autobuze ṣi microbuze cu 6,5%.
În ceea ce priveṣte înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor au fost înregistrate creṣteri la toate categoriile astfel: la categoria remorci ṣi semiremorci cu 26,2%, la categoria autotractoare cu 25,0% ṣi la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 1,8%. Înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul mărfurilor au înregistrat creṣteri la categoriile remorci ṣi semiremorci cu 42,4% ṣi autotractoare cu 17,2% ṣi scădere la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 1,6%.
Faţă de trimestrul IV 2020, în trimestrul I 2021, înmatriculările noi de vehicule rutiere au înregistrat scădere cu 17,9% la vehiculele pentru transportul pasagerilor și creṣtere cu 0,6% la vehiculele pentru transportul mărfurilor.
Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare, înmatriculate în circulație, cuprindeau, la sfârșitul trimestrului I 2021, în proporție de 55,5%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 și în proporție de 12,5%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.
Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deținută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 35,3%; pentru categoria autobuze ṣi microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 25,8% au fost clasificate în norma Euro 3, iar pentru categoria mopede ṣi motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 31,2% au fost clasificate Non-Euro.
Vehiculele conforme cu norma europeană Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane în proporṭie de 30,7%, cele conforme cu norma Euro 5 au fost preponderente pentru categoria autotractoare în proporṭie de 32,6%, în timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 27,1% au fost clasificate în norma Non-Euro.
Informaţii suplimentare:
Înmatriculările noi de vehicule rutiere cuprind înregistrările de vehicule noi, inclusiv ale celor achiziṭionate în leasing, precum ṣi înregistrările de vehicule second hand din import, clasificate conform categoriilor comunitare de vehicule.
Datele nu includ reînmatriculările datorate schimbării proprietarului în urma vânzării autovehiculului, tramvaiele şi troleibuzele, vehiculele militare, remorcile din agricultură şi vehiculele de locuit.
Vehiculele înmatriculate în circulație, la sfârșitul trimestrului de referință, prezintă date provizorii privind vehiculele rutiere înmatriculate, clasificate funcție de Normele europene de poluare. Categoria „ Mopede şi motociclete ” include mototriciclurile ṣi cvadriciclurile. Vehiculele rutiere pentru scopuri speciale includ vehicule de pompieri, macarale mobile etc.
Datele nu includ vehiculele rutiere pentru care nu sunt aplicabile Normele europene de poluare, respectiv tractoare, remorci ṣi semiremorci.