Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: O reformă iminentă ar putea elimina 85% din cererile de compensație pentru zborurile întârziate în UE
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Actualitate

O reformă iminentă ar putea elimina 85% din cererile de compensație pentru zborurile întârziate în UE

Curierul Național
Autor Curierul Național
Publicat 14 mai 2025
Distribuie
Foto: Freepik

– Până la 85% dintre zborurile întârziate nu ar mai fi eligibile pentru compensație

– Reforma ar putea fi adoptată chiar de pe 5 iunie 2025

– 92% dintre călătorii europeni se opun slăbirii Regulamentului UE261

Uniunea Europeană se pregătește să voteze o reformă radicală a Regulamentului UE261, legislația care protejează pasagerii aerieni în caz de întârzieri sau anulări de zboruri. Doar în 2024, peste 500.000 de călători români au fost afectați de astfel de perturbări. Potrivit Anton Radchenko, avocat specializat în aviație, apărător al drepturilor pasagerilor și CEO al AirAdvisor, reforma propusă ar reduce drastic dreptul la compensație pentru milioane de pasageri – o măsură pe care o numește „o trădare a pasagerilor europeni”.

„Actualul sistem nu este doar echitabil, ci un reper global pe care alte țări încearcă să-l adopte,” afirmă Radchenko. „Renunțarea la aceste protecții ar dăuna grav pasagerilor și ar submina credibilitatea Europei ca apărător al drepturilor consumatorilor.”

O reformă promovată prin lobby-ul industriei

Susținută de puternicul lobby Airlines for Europe (A4E), care reprezintă companii majore precum Air France-KLM, Ryanair, Lufthansa și easyJet, reforma propusă avansează rapid sub președinția poloneză a Consiliului UE. Un vot este așteptat chiar de pe 5 iunie 2025.
Dacă va fi adoptată, reforma ar presupune:

  • Eliminarea pragului actual de 3 ore pentru compensații;
  • Introducerea unor noi praguri: 5 ore pentru zboruri pe distanțe scurte, 9 ore pentru cele medii și 12 ore pentru cele lungi;
  • Reducerea compensației maxime la 500 € / 2.500 RON (zboruri lungi) și 300 € / 2.500 RON (zboruri scurte);
  • Clasificarea grevelor, îmbolnăvirii echipajului și defecțiunilor tehnice drept „circumstanțe extraordinare”, ceea ce ar face majoritatea cererilor neeligibile.

„Majoritatea întârzierilor se încadrează între trei și cinci ore,” spune Radchenko. „Această reformă este clar concepută pentru a exclude tocmai acele cazuri de la compensație. Nu este simplificare, este un regres.”

Un pas înapoi costisitor pentru consumatori

Potrivit propriilor date ale Comisiei Europene, costul mediu al compensației pentru companiile aeriene este de doar 4,40 € / 22 RON per bilet. Între timp, în 2024, 287 de milioane de pasageri europeni au fost afectați de întârzieri sau anulări, peste 500.000 doar în România.

Un sondaj realizat recent de AirAdvisor, pe un eșantion de peste 1.000 de călători europeni, arată că:

  • 92% se opun slăbirii Regulamentului UE261;
  • 76% susțin indexarea sumelor la inflație;
  • 61% vor ca despăgubirea să înceapă de la 2 ore de întârziere;
  • 94% dintre pasagerii tineri (18–26 ani) informați despre regulă se opun reformei.

„Dacă această propunere este adoptată, până la 85% dintre zborurile întârziate nu vor mai fi eligibile pentru compensație,” avertizează Radchenko. „Mutăm povara pe umerii călătorilor cu venituri mici, în timp ce profiturile companiilor aeriene continuă să crească.”

Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA) estimează că veniturile globale ale companiilor aeriene vor ajunge la 940 de miliarde de euro / 4.700 miliarde RON în 2024, cu 6,2% mai mult față de 2023.

O mișcare regresivă și riscantă politic

Momentul nu putea fi mai nepotrivit. În timp ce țări precum Regatul Unit, Canada, SUA, Turcia, Brazilia și Arabia Saudită adoptă sau se aliniază la standardele UE261, Europa riscă să-și distrugă propriile progrese.

- Publicitate -

„Europa ar trebui să modernizeze acest regulament, nu să-l distrugă. Indexați compensațiile la inflație, simplificați cererile, armonizați aplicarea. Dar nu devalorizați timpul oamenilor,” spune Radchenko.

Miniștrii transporturilor din UE urmează să-și definitiveze poziția în iunie 2025. AirAdvisor îndeamnă factorii de decizie și publicul să reacționeze până nu e prea târziu.

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Măsuri suplimentare de protecție a minorilor în mediul online
Articolul următor Consiliul Concurenței pune în dezbatere angajamentele privind preluarea Telekom România Mobile Comunications S.A. de către Vodafone România S.A. și Digi România S.A.
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Cupa Mondială a Cluburilor: PSG se califică în finală după ce zdrobește Real Madrid
Sport
Sondajul privind activitatea de creditare a băncilor din Europa Centrală, de Est și de Sud-Est: Tendințe pozitive în cererea și oferta de credite determină băncile să se extindă în regiune
Finanțe și Bănci
Parcul IT Virtual din Moldova atrage atenția globală cu o creștere record și o țintă de venituri de 1 miliard de euro
Actualitate IT

RSS Știri Fotbal

  • Steaua peste FC FCSB! Cum s-au clasat cele două cluburi în topul academiilor de fotbal
  • Spectacol total în primul amical al Stelei din această vară! S-au marcat șapte goluri!
  • Cinci dintr-o lovitură! Steaua a transferat doi spanioli și trei români
  • Homawoo pleacă liber de contract de la Dinamo la noul club al lui Rednic
  • Vis frânt în Giulești. „Tricolorii” mici se opresc în fața unei Olande impecabile!

Citește și

Actualitate

Calendar

1 minute
Actualitate

Consiliul Concurenței analizează un caz de exploatare a poziției superioare de negocieri pe piața oxigenului medicinal

2 minute
Actualitate

900 de turiști și călători români sunt astăzi în Israel. Recomandări importante de la ANAT

5 minute
Actualitate

AOJND: Taxarea suplimentară a jocurilor de noroc va duce la proliferarea pieței negre, cu efecte sociale negative majore

3 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?