– Până la 85% dintre zborurile întârziate nu ar mai fi eligibile pentru compensație
– Reforma ar putea fi adoptată chiar de pe 5 iunie 2025
– 92% dintre călătorii europeni se opun slăbirii Regulamentului UE261
Uniunea Europeană se pregătește să voteze o reformă radicală a Regulamentului UE261, legislația care protejează pasagerii aerieni în caz de întârzieri sau anulări de zboruri. Doar în 2024, peste 500.000 de călători români au fost afectați de astfel de perturbări. Potrivit Anton Radchenko, avocat specializat în aviație, apărător al drepturilor pasagerilor și CEO al AirAdvisor, reforma propusă ar reduce drastic dreptul la compensație pentru milioane de pasageri – o măsură pe care o numește „o trădare a pasagerilor europeni”.
„Actualul sistem nu este doar echitabil, ci un reper global pe care alte țări încearcă să-l adopte,” afirmă Radchenko. „Renunțarea la aceste protecții ar dăuna grav pasagerilor și ar submina credibilitatea Europei ca apărător al drepturilor consumatorilor.”

O reformă promovată prin lobby-ul industriei
Susținută de puternicul lobby Airlines for Europe (A4E), care reprezintă companii majore precum Air France-KLM, Ryanair, Lufthansa și easyJet, reforma propusă avansează rapid sub președinția poloneză a Consiliului UE. Un vot este așteptat chiar de pe 5 iunie 2025.
Dacă va fi adoptată, reforma ar presupune:
- Eliminarea pragului actual de 3 ore pentru compensații;
- Introducerea unor noi praguri: 5 ore pentru zboruri pe distanțe scurte, 9 ore pentru cele medii și 12 ore pentru cele lungi;
- Reducerea compensației maxime la 500 € / 2.500 RON (zboruri lungi) și 300 € / 2.500 RON (zboruri scurte);
- Clasificarea grevelor, îmbolnăvirii echipajului și defecțiunilor tehnice drept „circumstanțe extraordinare”, ceea ce ar face majoritatea cererilor neeligibile.
„Majoritatea întârzierilor se încadrează între trei și cinci ore,” spune Radchenko. „Această reformă este clar concepută pentru a exclude tocmai acele cazuri de la compensație. Nu este simplificare, este un regres.”
Un pas înapoi costisitor pentru consumatori
Potrivit propriilor date ale Comisiei Europene, costul mediu al compensației pentru companiile aeriene este de doar 4,40 € / 22 RON per bilet. Între timp, în 2024, 287 de milioane de pasageri europeni au fost afectați de întârzieri sau anulări, peste 500.000 doar în România.
Un sondaj realizat recent de AirAdvisor, pe un eșantion de peste 1.000 de călători europeni, arată că:
- 92% se opun slăbirii Regulamentului UE261;
- 76% susțin indexarea sumelor la inflație;
- 61% vor ca despăgubirea să înceapă de la 2 ore de întârziere;
- 94% dintre pasagerii tineri (18–26 ani) informați despre regulă se opun reformei.
„Dacă această propunere este adoptată, până la 85% dintre zborurile întârziate nu vor mai fi eligibile pentru compensație,” avertizează Radchenko. „Mutăm povara pe umerii călătorilor cu venituri mici, în timp ce profiturile companiilor aeriene continuă să crească.”
Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA) estimează că veniturile globale ale companiilor aeriene vor ajunge la 940 de miliarde de euro / 4.700 miliarde RON în 2024, cu 6,2% mai mult față de 2023.
O mișcare regresivă și riscantă politic
Momentul nu putea fi mai nepotrivit. În timp ce țări precum Regatul Unit, Canada, SUA, Turcia, Brazilia și Arabia Saudită adoptă sau se aliniază la standardele UE261, Europa riscă să-și distrugă propriile progrese.
„Europa ar trebui să modernizeze acest regulament, nu să-l distrugă. Indexați compensațiile la inflație, simplificați cererile, armonizați aplicarea. Dar nu devalorizați timpul oamenilor,” spune Radchenko.
Miniștrii transporturilor din UE urmează să-și definitiveze poziția în iunie 2025. AirAdvisor îndeamnă factorii de decizie și publicul să reacționeze până nu e prea târziu.