Recentele propuneri referitor la reducerea la 500.000 euro a pragului pentru încadrarea în categoria Microintreprinderilor, taxate cu cota redusă de 1% respectiv 3% aplicate asupra veniturilor realizate au provocat temeri în rândul întreprinzătorilor. Aceştia reclamă lipsa predictibilităţii, prin schimbarea regulilor în timpul exerciţiului fiscal, precum şi riscul apariţiei de pierderi financiare cu efect direct asupra companiilor. Într-o recentă analiză realizată de Organizaţia Femeilor Antreprenor-UGIR ( OFA –UGIR) sunt subliniate riscurile demersului menţionat, printre care amintim:
- Modificarea modului de impozitare în timpului anului fiscal nu este o practică sănătoasă pentru mediul de afaceri. Pentru că bugetul afacerii, conceput într-o anumită structură în ceea ce privește cheltuiala cu obligațiile fiscale, stă la baza succesului firmelor. Iar dacă la început de an 2022 o companie ofertează un preț pentru un contract estimând un anumit nivel al EBITDA, se va trezi la jumătatea anului că, independent de voința sa, va trebui să înceapă să strângă cureaua pentru ca profitul net estimat la început de an să nu se transforme apoi în pierdere. Iar costurile salariale vor fi primele pe care va încerca să le diminueze. Și astfel, iată că rezultatul acestei practici se reflectă până la urmă în nivelul de trai al cetățenilor acestei țări.
- Codul fiscal prevede la art. 4, alin 2: ”În cazul în care prin lege se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilități existente, acestea vor intra în vigoare cu data de 1 ianuarie a fiecărui an și vor rămâne nemodificate cel puțin pe parcursul acelui an.”
- Guvernul României s-a angajat într-adevăr în cadrul PNRR să scadă acest prag de 1 milion de euro, dar în mod treptat, respectiv începând cu trimestrul I al anului 2023, până în trimestrul IV al anului 2024. Reglementarea fiscală urma să fie finalizată până în trimestrul IV al anului 2022, conform variantei PNRR existentă pe site-ul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (partea II-a, componenta 8, Tabel jaloane și ținte, număr secvențial 206).
- Instituirea impozitului pe venitul microîntreprinderilor și simplificarea regulilor de taxare a micilor contribuabili, nu doar că a dus la o mai bună conformare fiscală al acestora în ce privește raportarea și plata impozitului, dar efectele se observă și în atitudinea proactivă a micilor întreprinzători. “ – se arata în analiză OFA UGIR.