Analiză Alten
Perioada pandemică a pus la încercare mulți manageri din organizații, indiferent de domeniul de activitate, și a conturat noi abilități de lucru. La un an și jumătate de la apariția virusului Covid-19, comunicarea în mediul de business are loc preponderent online, iar tot mai mulți manageri pun astăzi accentul pe modul de prezentare, pe claritatea și coerența mesajelor transmise, pe feedback-ul constant oferit angajaților, precum și pe coordonarea eficientă la distanță, punctează ALTEN România, subsidiară a grupului de origine franceză ALTEN și una dintre cele mai importante companii de consultanță în IT și inginerie.
ALTEN România, important jucător local în consultanță IT și inginerie, subliniază principalele transformări sesizate privind modul de lucru și de business, care au avut loc din martie 2020 și până în prezent, în mediul de afaceri din România (și nu numai).
“Pandemia a pus la încercare mulți manageri. Astăzi, comunicarea se face mai mult în online, iar aici primează alte skill-uri decât cele cu care eram obișnuiți în modul de lucru face-to-face, și anume: dialogul trebuie să fie cât mai eficient, cu o prezentare cât mai clară și coerentă a mesajelor, în special atunci când te afli într-o poziție de management și coordonare. Follow-up-ul și feedback-ul constant au devenit mai importante ca niciodată, iar delegarea de sarcini și coordonarea la distanță sunt skill-uri fără de care, azi, nicio divizie nu poate performa”, punctează Lidia Pleniceanu, Business Unit Director al ALTEN România.
“Avem nevoie de lideri care să transmită emoție și empatie, dincolo de mesajele de business”
De altfel, managerul ALTEN, responsabil de coordonarea și dezvoltarea unei echipe vaste de consultanți și Business Managers din cadrul companiei, susține că, la ora actuală, în piață se observă nevoia de lideri care să transmită emoție, pe lângă mesajele de business, astfel încât “comunicarea – atât către angajați, cât și către publicul extern (clienți, furnizori, mass-media etc.) – să transceandă monitorul și să reușescă să inspire interlocutorul”.
Dorința de flexibilitate a angajaților din industria IT&C, o industrie extrem de competitivă în recrutarea și retenția forței de muncă, în noul context sanitar și economic, au determinat angajatorii să implementeze noi moduri de lucru și să conceapă strategii de business cât mai creative, odată cu demararea muncii remote, pentru a-și păstra echipele conectate și implicate.
Transparența în business, atât față de partenerii de afaceri, cât și față de colegii de birou, alături de abordările consultativ-constructive, rămân punctele-cheie, indiferent de industrie, potrivit lui Pleniceanu: “Eu, de pildă, în acest moment, coordonez o echipă extinsă, alcătuită dintr-un mix de profesioniști din zona tehnică (peste 155 de consultanți) și din zona de business (8 manageri), care mă provoacă, deseori, în cele mai neașteptate moduri, motiv pentru care sesizez cât de important este să fiu rapidă în decizii, responsabilă și asumată, clară și fermă, indiferent de locul fizic în care mă aflu, tratând, totodată, cu empatie și respect toți colegii cu care interacționez. Distanțarea fizică și perioada de tranziție prin care am trecut cu toții ne-au convins să abordăm alte strategii de management, în cadrul cărora îmbinăm know-how-ul cu digitalizarea, empatia, claritatea și comunicarea creativă.”
Planurile ALTEN România pentru 2022
Deși 2021 a fost un an provocator, în special din punct de vedere al schimbării mentalității în ceea ce privește modul de lucru și strategiile de business, managerii din companie au reușit să găsească modalități prin care să rămână conectați la echipă și să le monitorizeze de la distanță implicarea și performanța. Cu ajutorul departamentelor de HR și comunicare internă, aceștia au implementat activități de tip teambuilding, activități care fac mult mai ușoară tranziția spre sistemul de lucru hibrid. De asemenea, ALTEN a reușit să crească retenția clienților săi și să dezvolte noi proiecte, atrăgând în portofoliul său 11 noi parteneri de afaceri în primul semestru al acestui an, pentru care au furnizat soluții IT complexe.
Pentru 2022, compania are în plan să-și consolideze poziția pe piață, atât prin încheierea de contracte cu noi clienți din industrii ca automotive, servicii, financiar-bancare sau aeronautică, cât și atragerea de noi talente.