5.4 C
București
duminică, 28 februarie

Peste jumătate dintre români nu merg deloc la stomatolog, iar un sfert ajung mai rar de un an

Studiu KANTAR

Peste jumătate dintre români nu merg deloc la stomatolog, în creștere față de anul anterior, potrivit unui studiu de piață reprezentativ național, realizat în luna ianuarie, pentru al treilea an consecutiv, de către KANTAR. Un sfert dintre români ajung mai rar de un an la dentist, iar peste 15% își propun să nu acceseze deloc serviciile stomatologice în următoarea perioadă. Mai puțin de o treime dintre copii sunt aduși de părinți la consult, o situație în scădere față de anii anteriori.

Contextul pandemic și situația particulară a cabinetelor și clinicilor stomatologice care au fost deschise anul trecut timp de două luni doar pentru rezolvarea urgențelor explică tipul schimbat de de comportament al pacientului. În primul rând, procentul pacienților români care și-au ales medicul pe baza recomandărilor a scăzut considerabil, însă a rămas constantă alegerea într-o proporție foarte mare (85%) pe criteriul încrederii.

Principalul motiv al vizitelor la medicul stomatolog în 2020 a fost consultația (61%), controlul de rutină fiind în creștere cu 10% procente față situația ultimilor ani. Următoarele motive menționate au fost tratarea cariilor (51%), detartrajul (36%), radiografiile (34%) și extracțiile dentare (26%). Au trecut în subsidiar motivele care au ținut de estetica dentară – albirile și coroanele dentare au fost în scădere cu 4, respectiv 2 procente.

De asemenea, față de anii anteriori, pacienții au conștientizat mai puțin nevoile și importanța sănătății dentare, un sfert dintre aceștia considerând că nu au avut afecțiuni stomatologice, un procent în creștere cu 5 procente de la un an la altul. Dintre nevoile enumerate pentru care au ajuns la medicul dentist – cariile/plombele, depunerile de tartru, îngălbenirea dinților, abces/infecții, implant dentar – toate afecțiunile amintite au fost în scădere cu procente importante față de 2019 (studiu KANTAR 2020).

“După eforturi susținute de-a lungul anilor în educația pacienților, am asistat odată cu declararea pandemiei și restricțiilor din domeniul nostru la schimbarea comportamentului pacienților în direcția conștientizării mai scăzute a nevoii și afecțiunilor, cu atât mai mult cu cât a existat o frecvență redusă de vizită. Este primul dintre motivele pentru care românii nu vin la dentist și nu lipsa de bani, timp sau din teamă. Este încurajator că intenția de a vizita un medic stomatolog în următoarele 12 luni este constantă și că cei care accesează serviciile stomatologice aleg în procent covârșitor pe baza încrederii în medic. Indiferent de context, vom continua să educăm și să construim pentru ca pacientul să aibă sănătate reală și toate opțiunile de tratament.”, declară Ionuț Leahu, CEO și fondator Clinicile Dentare Dr.Leahu.

Potrivit datelor din studiul de piață, în ceea ce privește intenția pacienților în următoarele 12 luni, 48% declară că este foarte probabil să ajungă la dentist. 73% dintre respondenți menționează printre motivele de non-considerare a unei vizite la dentist faptul că nu au probleme stomatologice. Cu toate acestea, o treime declară că vor investi o sumă anuală de 500 lei pentru servicii stomatologice și există, de asemenea, intenția în creștere semnificativă de a aloca un buget anual între 500-1000 pentru aceste servicii. Motivele pentru care pacienții vor lua în considerare vizita la medicul dentist vor fi pentru controlul general (75%), tratamentul cariilor (55%) și radiografii (44%).

„În stomatologia din România, am ajuns la un nivel ridicat de cunoaștere, experiență și dotări tehnologice care sunt puse în sprijinul pacientului pentru ca acesta să primească rezolvări la toate problemele de sănătate dentară, cu o economie de timp și de investiții. Este momentul ca pacientul să înțeleagă că nu este în beneficiul lui să se autodiagnosticheze și că sănătatea sa dentară se stabilește prin consult sau în urma unei radiografii, nu în fața oglinzii. Noi, medicii, avem în acest moment toată tehnologia care ne permite o experiență digitală de la prima consultație până la finalizarea tratamentului și, în aceeași măsură, buna intenție de a stabili cu pacientul o legătură durabilă, de parteneriat”, completează Bogdan Oprea, medic primar stomatologie generală și doctor în științe medicale.

Studiul KANTAR a fost realizat în luna ianuarie 2021, la nivel național, pe un eșantion de 1000 de persoane și prezintă comportamentul pacientului român în ultimul an, fiind barometrul care surprinde schimbările în privința accesării serviciilor stomatologice la nivelul unui an de context pandemic.

- PUBLICITATE -

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WWW