Anularea cererii de portare a unui număr de telefon se face doar la furnizorul la care solicitantul a intenționat să se porteze, cel mai târziu cu 24 de ore înainte de momentul stabilit pentru realizarea portării, potrivit www.ancom.ro.
Anularea portării
Anularea portării se face printr-o cerere, care trebuie depusă, preferabil, la reprezentanţa operatorului unde a fost solicitată inițial portarea. Dacă utilizatorul dorește să solicite anularea procesului de portare, trebuie să țină cont de faptul că are la dispoziție o perioadă foarte scurtă. Cererea trebuie depusă cel mai târziu cu 24 de ore înaintea momentului convenit pentru realizarea portării. În cazul depășirii acestui termen, portarea numărului va fi finalizată.
Întreaga perioadă de portare este, în condiții normale, de 3 zile lucrătoare. În cazul în care momentul inițial convenit pentru portare este într-o zi de luni, iar intervalul orar transmis de furnizorul acceptor este luni dimineața, cererea trebuie depusă până cel târziu joi seară (din săptămâna anterioară), iar dacă intervalul orar este în a doua parte a zilei, cererea trebuie depusă până cel târziu vineri în prima parte zilei.
Formularul tip, care trebuie completat pentru a iniția anularea portării, poate fi obținut de la furnizorul acceptor (noul furnizor), fiind disponibil și pe pagina de internet a acestuia, sau de pe www.portabilitate.ro.
Numărul provizoriu
Pe parcursul procesului de portare, furnizorul în rețeaua căruia se dorește portarea poate aloca utilizatorului un număr de telefon provizoriu, pentru ca acesta să beneficieze deja de noua ofertă. Furnizorul acceptor trebuie, însă, să asigure și posibilitatea portării unui număr de telefon fără alocarea unui număr provizoriu.
Dacă acceptă numărul provizoriu, la depunerea cererii de portare utilizatorul are două opțiuni în cazul în care portarea nu se finalizează: să continue relația contractuală cu furnizorul acceptor care îi va furniza servicii prin intermediul numărului provizoriu (adică să aibă un contract și cu acest furnizor) sau să renunțe la numărul provizoriu și implicit la contractul aferent acestuia. Furnizorul acceptor are obligația să informeze utilizatorii despre aceste opțiuni.
Obligațiile furnizorilor implicați în portare
Operatorii de telefonie trebuie să ofere utilizatorilor, gratuit, toate informațiile legate de procesul de portare, inclusiv prin intermediul serviciului de relații cu clienții și pe pagina proprie de internet. În același timp, operatorii sunt obligați să pună la dispoziția utilizatorilor, în cadrul oficiilor comerciale, formularele necesare portării, precum și procedura de depunere, de validare și de anulare a cererii de portare.
În cursul anului 2020, Autoritatea a primit în total 144 de petiții privind procesul de portare, din care 34 s-au referit la anularea procesului de portare și 12 la alocarea numerelor de telefon provizorii. În prima jumătate a acestui an, au fost primite 78 de petiții, din care 22 au avut că subiect anularea portarii și 3 alocarea de numere provizorii.
ANCOM recomandă utilizatorilor să analizeze cu atenție contractele pe care le semnează, acordând o atenție sporită documentelor destinate procesului de portare, în special secțiunii referitoare la alocarea numărului provizoriu, și, nu în ultimul rând, să ceară de la furnizorul acceptor exemplarele documentelor semnate (cereri de portare, de anulare, contracte etc.) și să le păstreze.
Ce, cum și unde reclami?
În cazul în care întâmpină dificultăți pe parcursul procesului de portare, utilizatorul poate face o sesizare la operatorul acceptor (care este responsabil de realizarea portarii), dar se poate adresa și la ANCOM, parcurgând pașii detaliați aici.
Informații suplimentare cu privire la derularea procesului de portare sunt disponibile pe site-ul www.portabilitate.ro.