Comisia Europeană a emis miercuri, Decizia Nr.(C(2019)1545) prin care validează prima iniţiativă civică din istoria Uniunii Europene privind propunerea unei Directive Europene pentru Educaţia Incluzivă a persoanelor cu dizabilităţi – Europe CARES, iniţiată de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) în luna ianuarie.
CEDCD a coagulat părinţi de copii cu dizabilităţi din 7 state membre ale UE (România, Belgia, Germania, Irlanda, Italia, Olanda, Ungaria), care au decis să-şi facă vocea auzită la nivel european pentru dreptul la educaţie incluzivă de calitate a copiilor lor.
Această iniţiativă se fundamentează pe nevoile acute pe care Europa şi România le au în ceea ce priveşte educaţia celor peste 15 milioane de copii cu dizabilităţi.
La nivelul UE, 2 din 5 elevi cu dizabilităţi nu depăşesc învăţământul gimnazial şi peste 40% rămân fără nicio calificare.
În România, 46% dintre copiii cu dizabilităţi sunt izolaţi în şcoli speciale, iar cei care învaţă în şcolile de masă nu beneficiază de sprijinul necesar. Există judeţe în România în care există 1 profesor de sprijin la 150 de copii cu dizabilităţi, programa nu este adaptată, nu există accesibilizări şi tehnologii asistive. Cel mai adesea, elevii cu dizabilităţi sunt victimele discriminării, excluziunii sau abuzurilor în sistemul de educaţie actual.
Părinţii cheltuiesc între 4.000 – 18.000 de Euro pe an pentru terapiile copiilor cu dizabilităţi şi profesori de sprijin privaţi, iar cei care nu îşi permit, rămân izolaţi în case sau instituţii. 93% dintre DGASPC-urile din cele 42 de judeţe din România au raportat inexistenţa serviciilor de intervenţie timpurie pentru copiii cu dizabilităţi în comunitate.
Pentru ca adulţii şi copiii cu dizabilităţi să poată beneficia de educaţie incluzivă şi de calitate, care să le ofere şansa de a deveni contributori sociali, avem nevoie de o reglementare unitară a educaţiei incluzive în spaţiul european pentru a asigura existenţa unui set de standarde minime şi principii, care să ghideze implementarea la nivelul Statelor Membre şi pentru a evita derapajele şi diferitele forme de excluziune.
Decizia Comisiei Europene confirmă legitimitatea şi legalitatea demersului CEDCD şi a iniţiativei Europe CARES, care vine să răspundă unui vid de reglementare la nivelul Uniunii Europene în materie de dizabilitate. Lipsa unei legislaţii europene în acest domeniu creează numeroase probleme la nivelul statelor membre, manifestate prin aspecte ce variază de la excluziune, segregare, la absenţa măsurilor de suport şi acomodare a elevilor/studenţilor cu dizabilităţi în învăţământul general obligatoriu şi
nu numai.
„Salutăm Decizia Comisiei Europene cu privire la validarea oportunităţii şi legalităţii Iniţiativei Civice Europe CARES şi ne reafirmăm încrederea şi angajamentul în sprijinrea procesului civic european de promovare a primei propuneri de Directivă Europeană petru Educaţia Persoanelor cu dizabilităţi pe care ne-am asumat-o şi propus-o noi părinţii de copii cu dizabilităţi din 7 state membre ale Uniunii Europene”, a declarat Maria Mădălina Turza, reprezentantul Comitetului Europe CARES.