Nu, Proiectul privind unele măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, chiar așa se numește, nu rezolvă sustenabilitatea financiară a României pe termen lung, ci doar reduce deficitul bugetar, dar și acesta doar pe termen scurt.
Sigur, unii vor spune că este doar proiect de lege, dar la majoritatea pe care o are în parlament coaliția, putem spune că acesta este ca și aprobat, doar dacă nu se răzgândește în privința unor măsuri. Și aceasta pentru un motiv foarte simplu, și anume că nu sunt rezolvate cauzele care au dus la acest deficit, lucrându-se doar la efecte. Care sunt cauzele pentru care am ajuns în această situație, de deficit excesiv, care dacă nu sunt rezolvate vom fi în continuare în această situație? Haideți să enumerăm câteva:
1. – cheltuielile excesive cu aparatul bugetar, începând cu niște organigrame faraonice ale instituțiilor bugetare, pentru a satisface toate partidele aflate la guvernare, indiferent de perioade. Cu cât sunt mai multe partide la guvernare, în prezent avem 3 partide, pentru că UDMR nu este în guvern doar la nivel de miniștri, în rest este la guvernare, cu atât sunt mai încărcate organigramele instituțiilor publice, agențiile guvernamentale, societățile cu capital majoritar de stat etc. Or, mediul privat nu poate produce cât poate cheltui statul, asta este clar.
2. – multitudinea de companii cu capital majoritar de stat, regii autonome de stat, care produc doar pierderi, cu alte cuvinte contribuie din plin la deficitul bugetar. Mai mult, acel deficit în colectarea TVA, dar nu numai, ci și a altor impozite și taxe (contribuții sociale, impozit pe salarii etc.) este, într-o mare măsură, rezultat din neconformarea tocmai a companiilor și regiilor de stat. Mai mult, prin faptul că foarte multe dintre aceste companii sunt neviabile, blochează, prin neplata datoriilor, și companiile private, astfel că rezultatul este necolectarea TVA etc.
3. – scurgerea unor fonduri importante din buget prin cheltuieli neeficiente, cheltuieli care nu sunt necesare sau, pur și simplu, cauzată de fapte de corupție din partea unor funcționari ai statului. Aproape zilnic vedem funcționari care sifonează banii contribuabililor, ori conformarea voluntară la plata impozitelor și taxelor depinde foarte mult și de gradul de încredere a contribuabililor în organismele statului.
4. – o administrație la nivel local, comune și orașe mici, care nu se pot susține financiar, nu 1 an financiar, dar nici măcar câteva luni pe an. Cu alte cuvinte, contribuabilii plătesc impozite și taxe pentru a putea primi salarii angajații primăriilor respective! Este aberant! Deci, o reformă administrativă, în prima fază la nivelul comunelor și al orașelor care nu se pot susține financiar, este o urgență națională. Și asta se poate face foarte repede, trebuie doar voință politică.
Acestea sunt doar câteva dintre cauzele situației în care a ajuns România, iar până când se vor rezolva acestea vom avea în continuare aceeași problemă: deficit bugetar. De aceea, pentru a rezova problema deficitului trebuie pornit de la rezolvarea problemei cheltuielilor bugetare.
Sigur, este necesară o viziune generală asupra sistemului fiscal din România, care să nu distorsioneze piața, să nu creeze avantaje pentru unii și dezavantaje pentru alții, prin facilități, scutiri etc., cu alte cuvinte este nevoie de concurență liberă, loială, cu firme de stat doar acolo unde nu există concurență, dar și asta pe termen limitat până la crearea condițiilor de concurență, iar firmele de stat să funcționeze cu management performant, privat, de ce nu?, cu un control foarte riguros și pe principii economice, pentru că s-a demonstrat că în companiile de stat, adică acolo unde nu este investită munca ta, a acționarului, se cheltuiește neeficient, nu pentru că nu s-ar pricepe, ci pentru că sunt alte interese decât performanța economică. Și uite așa, ajungem în situația de a încărca mediul privat și pe cetățeni cu impozite din ce în ce mai mari și mai diversificate.
Legalizarea și impozitarea prostituției ar aduce venituri importante la bugetul de stat, la fel ca în celelalte state occidentale dezvoltate, precum Franța, Germania, Olanda, Spania, Italia, etc. ! Prostituția este un fenomen care nu poate fi eradicat dar poate fi controlat ! Anual, prostituția produce sume imense de bani nefiscalizați ! Banii proveniți din impozitarea prostituției ar putea fi folosiți pentru sistemul de pensii și cel sanitar ! În altă ordine de idei, ar fi necesară și intensificarea controalelor în piețele agroalimentare. Majoritatea comercianților nu folosesc case de marcat și declară, în fals, către stat, sume infinit mai mici decât cele declarate. Verificarea averilor acestor comercianți ar demonstra clar ca au obținut ilicit sume de bani foarte mari !
Trebuie facuta REFORMAREA APARATULUI BUGETAR. NU DECLARATIV, CUM FAC LATRAII INCEPAND CU KLAUS, CIOLACU, CIUCA. CI DAND AFARA JUMATE DIN TRANTORII BUGETARI, NU LA GRAMADA, CI DESFIINTAND STRUCTURILE INUTILE(GEN SECURITATE, ARMATA, MINISTERE, AGENTII, DIRECTII, PRIMARII. FARA EZITARE. DACA NU, NE PASTE FALIMENTUL
„Radu Dănăricu” – sunt legalizate si impozitate jocurile de noroc.
Ba chiar in ultimii 5-10 ani legislatia a permis acordarea unui numar mare de licente astfel incat fostele centre comerciale de la parterele blocurilor comuniste s-au transformat in sali de pacanele.
Si totusi deficit bugetar avem in continuare, desi aceste sali nu duc lipsa de clienti.
Chiar crezi ca legalizarea si impozitarea prostitutiei va aduce la buget mai multi bani decat pot sa cheltuie baronii locali si sefii din ministere pe licitatii trucate si alte achizitiii cu cantec?