CNAS a operat în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) modificările necesare pentru ca salariații care s-au aflat în șomaj tehnic, dar care nu figurau în baza de date ca persoane asigurate în perioadele în care acestea au beneficiat de indemnizația de șomaj să își păstreze calitatea de asigurat, chiar dacă această indemnizație a fost constituită ca obligație de plată în Declarația 112 la o dată ulterioară, respectiv în luna aprilie 2020 pentru luna martie 2020.
Prin această procedură, a fost restabilită calitatea de asigurat pentru aproximativ 90 de mii de salariați care au fost în șomaj tehnic, dar pentru care Declarația 112 nu a fost completată.
Mai există însă situații în care angajatorul a declarat încetarea raporturilor de muncă, prin completarea în Declarația 112 a datei lichidării raporturilor de muncă.
În aceste cazuri este necesară depunerea unei declarații rectificative din care să rezulte situația reală a raporturilor de muncă.
Declarațiile 112 sunt depuse de angajatori la ANAF, iar datele sunt importate de CNAS în SIUI.
Pentru a evita astfel de situații în viitor, angajatorii trebuie sa completeze Declarația 112 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate.
Este necesar ca angajatorii care vor beneficia de măsurile fiscale aprobate prin OUG nr.99/2020, prin care se creează posibilitatea amânării plații taxelor până la data de 25 octombrie 2020, să completeze în Declarația 112 constituirea lunară a obligației de plată, indiferent de data la care va fi efectuată efectiv plata contribuției la asigurările sociale de sănătate.