Măsurile guvernamentale de ultimă oră adoptate în beneficiul educaţiei naţionale, precum şi acordul între Guvernul României și federațiile sindicale reprezentative din învățământ prin care Executivul se angajează să ia măsuri de sprijinire a educației au ca semnificaţie dominantă înţelegerea adevărului că învăţătură de carte fără bani investiţi pe termen lung nu se poate. În acelaşi timp, investiţia e de făcut ca pentru nişte slujbaşi ai învăţăturii de secol XXI.
Simbolic şi necesar, educaţia s-a regăsit împreună cu sacrificiul în război şi cu domeniul construcţiilor în tematica deciziilor guvernamentale adoptate în cadru solemn, cu ocazia centenarului Marii Uniri – ştiinţa şi învăţătura prezentului, fundamentate pe eroismul trecutului, pentru edificare către viitor. Statul le va deschide tuturor copiilor cont cu prime şi dobândă. Profesorilor le va acorda salarii suplimentare şi sprijin pentru locuinţă. Tangent cu educaţia şi formarea, statul instituie facilităţi inclusiv ca tentativă de a stopa exodul calificaţilor. Sunt proiecte pe cât de angajante, pe atât de alunecoase în zona iluziilor.
Prin ordonanță de urgență, a fost adoptat programul „gROwth – Contul individual de economii Junior Centenar”, pentru „asigurarea de către stat pentru toţi copiii din România a unui sprijin financiar, astfel încât, atunci când aceştia vor împlini vârsta de 18 ani, să aibă într-un cont o sumă de bani suficientă pentru educaţie, pregătire profesională sau pentru orice alte necesităţi”. Statul îi va deschide automat fiecărui copil cont de economisire sub formă de depozit la trezorerie. Dacă părinţii sau reprezentanţii legali depun cel puţin 1200 de lei pe an, statul adaugă o primă de 600 de lei anual până la majoratul copilului. Suma strânsă în cont, cu excepţia celei provenite din prima de stat, beneficiază de dobândă de 3% pe an. Când împlineşte 18 ani, titularul contului (reprezentantul legal sau succesorul legal, în anumite condiţii) poate retragere toată suma.
Apreciabil în sine şi remarcabil prin aceea că iese din categoria „ajutoarelor” sociale şi a „premiilor”, programul de economii duce cu gândul la prevederea comparabilă din Legea educaţiei naţionale de acordare a unor cupoane de 500 de euro tuturor copiilor născuţi începând cu data intrării în vigoare a legii, sumă care să fie depusă direct într-un cont, cu prevederea că titularul contului este singura persoană care poate solicita sume din acel cont, numai pentru educaţie permanentă, începând cu vârsta de 16 ani, cu acordul expres al părinţilor, tutorelui sau reprezentantului legal. Prevederea datează din 2011, de când există Legea educaţiei naţionale, trebuia să fie aplicată începând din 2014, însă a fost amânată de la an la an. Amânarea din perspectiva lui 2019 pentru cine ştie cânt tocmai a fost hotărâtă de guvern, motivul fiind „imposibilitatea susţinerii financiare a măsurilor prevăzute de art. 27 alin.(6) şi art. 361 alin. (3) lit. e) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011”. Dacă o formă de susţinere a educaţiei copiilor legiferată de atâţia ani şi niciodată aplicată tocmai a fost amânată iar, ce garanţie de concretizare poate exista pentru o formă comparabilă decretată practic în acelaşi timp?!
Pe aceeaşi linie a susţinerii educației prin cointeresarea beneficiarilor se situează şi acordul stabilit prin memorandum între guvern şi Federaţia Naţională Sindicală „Alma Mater”, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”. Sunt prevăzute accelerări salariale (creșteri devansate din 2022 până la 1 septembrie 2020), acordarea a doua salarii brute pe an pentru dezvoltare personală și materiale didactice, șase salarii medii brute pe economie la pensionare profesorilor cu minimum 30 de ani vechime efectivă în învățământ. Mai multe facilităţi vizează atragerea profesorilor către şcolile rurale: acordarea până la 5000 de euro pentru achiziționarea și modernizarea unei locuințe și pentru cumpărarea terenului pentru construcție, 80% garanție de stat la creditul pentru locuință, primă de instalare în cuantum de trei salarii medii brute pe economie pentru cine se titularizează în mediul rural. Sunt facilităţi concentrate asupra gospodăriei. Concentrarea sugerează perpetuarea tipului Domnu Trandafir, or profesorul din mediul rural de azi, educatorul şi formatorul viitorului, are nevoie mai ales de condiţii, inclusiv ca sprijin material, ca să fie în legătură cu lumea, să circule, să comunice, să-i fie accesibil (drumuri, bani, timp) să meargă acolo unde se află oameni, evenimente, lucruri de interes pentru el ca intelectual.
Trebuie desființat Evoluționismul din toate școlile și academicienii și preoții profesori universitari doctori în teologie să înfăptuiască manualul Creaționismului, care nu a existat niciodată. Dacă acestea nu se vor face, nimic niciodată nu va funcționa normal în Instituțiile Statului.