Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Se pregătește licența unică de… discriminare industrială
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
ActualitateFeaturedOpinii

Se pregătește licența unică de… discriminare industrială

Ștefan Rădeanu
Autor Ștefan Rădeanu
Publicat 21 august 2022
Distribuie
Foto: www.freepik.com

Legile lui Murphy rămân actuale: “Ce începe bine, se termină prost. Ce începe prost se termină și mai prost”. La fel de valabil este comentariul lui O’Toole: “Murphy a fost un optimist”. Chiar dacă aici vorbim despre axiome, recenta practică guvernamentală a venit cu… demonstrații. Despre ce este vorba? În urmă cu trei săptămâni a fost convocată la sediul Ministerului Antreprenoriatului o ședință a Comisiei de Dialog Social. O întâlnire deosebit de importantă în sensul că era creionat un mecanism de simplificare a procesului de autorizare și licențiere a agenților economici. Un obiectiv prevăzut distinct în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Cu acea ocazie, partenerilor de dialog social, confederațiile patronale și sindicale reprezentative la nivel național, în baza Legii nr.62, le-a fost prezentat proiectul Ordonanței de Urgență privind licența industrială. Chiar în obiectivul și scopul reglementării era subliniat că întregul mediu de afaceri aștepta de prea mulți ani, și anume reducerea birocrației prin digitalizare. Citez din proiectul amintit:”Prezenta ordonanță a Guvernului, denumită în continuare ordonanță, reglementează, stabilește cadrul juridic general, instituțional și de reglementare pentru simplificarea sau realizarea, după caz, a procedurilor de obținere a unei licențe industriale, precum și a autorizațiilor, acordurilor, avizelor, permiselor sau a altor acte administrative prevăzute de lege în vederea desfășurării unei activități industriale aferente obiectului de activitate”. Mai mult, se urmărește: “evitarea ineficienței administrative și a lipsei de coordonare între principalele părți interesate și asigurarea accesului la proceduri simple, directe și previzibile pentru solicitanții și titularii de licențe”. Inițiatorul a asigurat și o coordonare a acestui proces deosebit de important și așteptat prin “constituirea Departamentului de Licențiere Industrială cu rolul de raționalizare, simplificare și digitalizare a procedurilor specifice în vederea obținerii licenței industriale unice”.

La prima vedere, reducerea birocrației prin digitalizare sună bine. Doar sună, deoarece încă de la prima lectură din tot acest proiect ambițios lipseau cu desăvârșire ramuri precum serviciile, comerțul și turismul. S-a cerut includerea acestor domenii în proiectul de act normativ. Inițial ni s-a comunicat că nu se poate deoarece nu se regăsesc în PNRR și în definiția “industriei”. Un moment de uimire și, în final, s-a acceptat propunerea/observația partenerilor de dialog social. Ordonanța și-a urmat cursul firesc și a fost transmisă spre avizare, este drept cu rol consultativ, către Consiliul Economic și Social. A fost nevoie de două ședințe în Comisiile de specialitate din CES. În Plen a propunerea a fost amânată deoarece lipsea avizul Ministerului Justiției, o procedură obligatorie. A venit și avizul Justiției, favorabil cu unele observații de tehnică legislative. Se părea că totul s-a încheiat. Surpriză, marți, 16 august, cu doar câteva ore înaintea ședinței Plenului Consiliului Economic și Social, deși existau toate avizele ministerelor, Proiectul de Ordonanță a fost retras de pe ordinea de zi. Nu au existat explicații. În schimb, vineri, 19 august, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) convoacă o nouă ședință de urgență a Comisiei de Dialog Social. Vizibil jenați de situație, reprezentanții ministerului au anunțat că trebuie discutată o nouă formă a “Ordonanței privind licența industrială unică” care este elaborată /schimbată de către Consiliul Concurenței. Ce s-a pus pe masa părții partenerillor sociali a fost un proiect/rescris/dictat de către echipa președintelui Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, și care nu mai avea nicio legătură cu principiile de bază din textul inițial. Pe scurt, comerțul, serviciile și turismul au fost excluse din procedura de licențiere/autorizare unică. Practic, Ordonanța a devenit una de licențiere unică doar a industriei prelucrătoare. De ce? Explicațiile Consiliului Concurenței au fost șablon: “Respectăm angajamentele și procedurile asumate prin PNRR”. S-au mai lansat niște promisiuni de genul: “Hai să treacă așa cum este scris proiectul și după, ne angajăm noi să includem serviciile, comerțul și turismul”. Acesta este și motivul pentru care am menționat una dintre axiomele lui Murphy, întărită de comentariul lui O’Toole. Nu s-a înțeles nimic din ce doresc inițiatorii/corectorii acestui deosebit de important și necesar act normativ. Practic, pare să se dorească legiferarea discriminării în economia românească. De aici, deși nu sunt adeptul teoriilor conspiraționiste, au apărut fel de fel de teze. Una dintre ele se regăsește în textul proiectului de Ordonanță, și anume înființarea unei noi rezerve de cadre din cadrul “ detașamentului politic”. Citez din proiect: ”Se înființează Departamentul de Licențiere Industrială, denumit în continuare Departamentul, ca departament cu personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în coordonarea prim-ministrului, având rol de raționalizare, simplificare și digitalizare a procedurilor specifice în vederea obținerii licenței industrial unice; departamentul este condus de un secretar de stat, numit și eliberat din funcție prin decizie a prim-ministrului, în condițiile legii; Finanțarea Departamentului se asigură de la bugetul de stat, prin Bugetul Secretariatului General al Guvernului. Secretarul care conduce Departamentul are calitatea de ordonator de credite”. Nu doresc să comentez informațiile din piață precum că acest Departament ar avea o structură de 300 de posturi, că se cunoaște cine o să conducă acest departament. Cinstit, în prezent trec acestea la capitolul speculații. Adevărat, pot fi speculații, dar ele nu apăreau fără apariția-surpriză a Consiliului Concurenței și fără graba cu care Ordonanța trebuie să treacă așa cum a fost scrisă/impusă, ca și punerea Ministerului Antreprenoriatului și Turismului într-o situație delicată deși a făcut eforturi pentru emiterea cu bună-credință a unui act normativ care a fost prezentat inițial în Consiliul Economic și Social. Totodată, poate fi de înțeles excluderea serviciilor, comerțului și turismului din această procedură de simplificare a licențierii și autorizării altfel decât prin discriminare în favoarea industriei prelucrătoare? Este amuzantă încercarea de explicare a situației: ”Dorim simplificarea și încurajarea relocărilor industriale din Vest în România”. Este o mostră de umor amar, fie doar pentru faptul că în calitate de cetățean al Uniunii Europene mă jignește diferențierea dintre Vest și Est.

Până la urmă cum rămâne cu licențierea/autorizarea companiilor din servicii, comerț și turism? Se înțelege din modificările Consiliului Concurenței că se dorește înființarea a două structuri distincte cu același scop de debirocratizare prin digitalizare? Nu de alta, dar mai există o entitate finanțată prin Programul Operațional Sectorial “Creșterea Competitivității Economice”: ”Platforma PCU electronic vine în sprijinul mediului de afaceri precum și a instituțiilor ce au atribuții de reglementare, autorizare și control, fiind un instrument modern de informatizare a procedurilor administrative aparținând Autorităților Competente. Serviciile oferite prin PCU pot fi accesate prin mijloace electronice, de la distanţă, prin Internet, în orice moment, atât de către cetățeni, companii și instituții publice”.

Sunt multe de discutat în legătură cu acest subiect extrem de important. În absența explicațiilor riscăm să ne limităm la discuții.

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Covid-19: Deși a primit și a patra doză de vaccin, premierul Japoniei a fost testat duminică pozitiv
Articolul următor Ucraina: Un înalt responsabil din Serviciul de securitate a fost găsit mort la domiciliu
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Consiliul Concurenței a câștigat procesul cu CLAAS Regional Center Europe și CLAAS Global Sales
Actualitate Companii
Downton Abbey BRCC Garden Party 2025: un eveniment dedicat mediului de business și culturii
Actualitate
Ceres Pharma anunță finalizarea procesului de integrare dintre Dacia Plant și Viva Pharma în România
Companii Sănătate

RSS Știri Fotbal

  • PENIBIL! FC FCSB se face de râs și este prima echipă românească învinsă vreodată de Andorra
  • Thriller la Miercurea Ciuc: Csíkszereda – Dinamo 2‑2 în prima etapă a Superligii
  • CFR Cluj începe cu emoții: victorie chinuită în prelungiri cu Unirea Slobozia
  • Start în trombă pentru „Șepcile Roșii”: 4-1 în deplasare cu Metaloglobus
  • Victorie la scor pentru Steaua în primul meci din Bulgaria. Transfer în defensivă!

Citește și

Fiscalitate

Încrederea contribuabililor în instituțiile statului poate duce la creșterea gradului de colectare a impozitelor și taxelor

4 minute
Actualitate

Crăciun fericit!

Actualitate

Tricolorul nostru național costă ”prea mult”

5 minute
Actualitate

Asăzi este Ziua Internațională a Alimentației

4 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?