Vineri, 15 octombrie 2021, secretarul de stat Cristian Roman a organizat o reuniune de lucru cu primarul general și cu primarii sectoarelor municipiului București pentru analizarea stadiului proiectelor finanțate prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020 privind dezvoltarea infrastructurii de management integrat al deșeurilor la nivelul Capitalei, arată un comunicat MFE.
La întâlnire, au fost prezenți Barna Tánczos – ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Nicușor Dan – primarul general, Clotilde Armand – primarul sectorului 1, Radu-Nicolae Mihaiu – primarul sectorului 2, Robert Negoiță – primarul sectorului 3, Mădălina Stancu – viceprimarul sectorului 4, Mircea Nicolaidis – viceprimarul sectorului 5 și Paul Moldovan – administrator public, reprezentantul Primăriei sectorului 6.
Secretarul de stat Cristian Roman a punctat necesitatea identificării de urgență a unor soluții și a pașilor concreți de urmat la nivelul primăriei generale și al administrațiilor de sectoare, astfel încât fondurile alocate de MIPE prin POIM 2014 – 2020 să poată fi folosite și să producă rezultate palpabile pentru bucureșteni. Oficialul MIPE a atras atenția că perioada de eligibilitate în care pot fi implementate proiectele în discuție se încheie la 31 decembrie 2023, iar depunerea efectivă este posibilă până la 1 iulie, anul viitor.
“Suntem aici să vă sprijinim cu orice este posibil, astfel încât să folosiți fondurile europene pentru rezolvarea problemelor pe care Capitala le are cu deșeurile. Fiindcă a rămas puțin timp la dispoziție pentru accesarea banilor puși la dispoziție, trebuie să facem un efort comun și complementar pentru a ne îndeplini obiectivele comune”, a spus secretarul de stat Cristian Roman.
Ministrul Barna Tánczos a adăugat: “Ținând cont de trenarea unor situații la care încă nu au fost găsite soluții agreate la nivelul administrațiilor de sectoare și pentru ca sistemul de gestionare a deșeurilor să poată fi îmbunătățit, putem lua în considerare inclusiv modificarea legislației acolo unde este nevoie, câtă vreme dumneavoastră, primarii, decideți o direcție comună de urmat”.
Participanții au agreat nevoia unui plan integrat la nivelul sectoarelor și al primăriei generale, arătând că rezolvarea problemei deșeurilor trebuie sincronizată cu criteriile de finanțare și cu etapele de parcurs în ceea ce privește colectarea, depozitarea, asigurarea stațiilor de sortare și valorificare energetică.
Pentru pregătirea unor alternative la soluțiile actuale de tratare a deșeurilor la nivelul Capitalei, s-a discutat și pe marginea identificării unor terenuri necesare amplasării stațiilor de tratare. În ceea ce privește crearea infrastructurii pentru selectarea separată, primarii de sectoare au invocat nevoia de sprijin guvernamental pe componenta legislativă și flexibilizarea condițiilor de accesare a fondurilor europene. În cadrul reuniunii de astăzi, primarul general al Capitalei a anunțat finalizarea demersului pentru înființarea Asociației de Dezvoltare Intercomunitare (ADI), entitate prin care vor putea fi accesați bani europeni pentru managementul deșeurilor.
Reamintim că termenul limită de depunere a proiectelor prin Dezvoltarea infrastructurii de management integrat al deșeurilor – proiecte noi, este 1 iulie 2022.