Caută pe site
Logo-Curierul-National-Wht Logo-Curierul-National-Blck
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Trăire autentică vs. simboluri virtuale
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și EducațieOpinii

Trăire autentică vs. simboluri virtuale

Mihai Gîndu
Autor Mihai Gîndu Publicat 24 august 2022
Distribuie
Foto: www.freepik.com
Distribuie

Există studii care atestă faptul că un segment al generației actuale de tineri preferă jocurile video în detrimentul filmelor. Același lucru l-am putut constata și personal, înainte de pandemie, când, aflat într-o unitate Cărturești în căutare de DVD-uri, m-am intersectat cu câțiva tineri care vorbeau între ei: ”aici n-avem ce găsi, sunt doar filme”.

Ce mi se pare de remarcat (și e un fapt chiar șocant, într-un anume sens) nu este împărțirea preferințelor în rândul a diverse categorii (e ceva normal), ci eliminarea completă a peliculelor cinematografice, ca și cum acestea ar fi ceva de care te poți dispensa oricând. Nu însă și de ultimul joc video apărut pe piață.

Cu toții am accesat zeci de site-uri de Internet, unele cu un conținut mai serios, altele pentru divertisment, cu toții avem un ”alter ego” virtual. Dar se știe că emoticoanele, chiar dacă au rolul lor în comunicarea prin Internet, nu pot înlocui emoțiile reale pe care le simți atunci când stai față în față cu cineva, iar lumea virtuală nu poate fi un substitut pe termen lung al celei reale (a se vedea, în acest sens, și cartea psihiatrului Manfred Spitzer ”Demența digitală”, Editura Humanitas, 2020).

Or, diferența între un film și un joc video sau alt lucru aparținând universului virtual este dată, până la urmă, de tipul emoției resimțite.

Într-un film, ne putem identifica cu eroul, putem simți că am vrea să reușim odată cu el – iar evenimentele trăite de acesta, chiar dacă nu sunt inspirate decât în anumite cazuri de fapte reale, sunt cele cunoscute din viața fiecăruia: lupta pentru afirmarea în carieră, căsătoria sau implicarea într-o relație, pierderea cuiva drag, comuniunea cu natura în urma unei călătorii în zone mirifice, experiențele de tip revelație ș.a.m.d., cu emoțiile aferente: încrâncenare, frustrare, iubire, dorință, durere, teamă, beatitudine etc.

În timp ce în majoritatea jocurilor este vorba doar despre exersarea unei abilități, iar interacțiunile, chiar dacă există, sunt reduse la un stadiu mult mai puțin complex, mai primar.

Principala problemă a societății contemporane este lipsa timpului liber – sau criza de timp. Nu ai când să te ocupi și de familie, și de îndatoririle de serviciu, și de lectură, și de film, și de divertisment. Timpul fizic pe care îl ai la dispoziție pe parcursul unei zile este insuficient pentru a le face pe toate. Atunci individul recurge la subterfugii (cum ar fi cititul sau vizionarea de episoade din seriale în timp ce se deplasează cu mijloacele de transport în comun), iar când nici aceste subterfugii nu îl ajută în mod real se vede nevoit să elimine pur și simplu o activitate sau alta.

În industria divertismentului se dă o adevărată bătălie pentru captarea unui segment de public sau a altuia, fiindcă nimeni, după cum spuneam, nu poate urmări toate filmele, dar și serialele, dar și emisiunile, dar și transmisiunile sportive, dar și toate jocurile disponibile. E un cerc vicios.

Departe de mine intenția de a-i face vreun proces de conștiință celui care alege jocul video în detrimentul filmului – dar e trist să constați că el este cel care pierde, însă nu-și dă seama.

Nu mai detaliez despre subtilitățile unor filme de artă versus lipsa de conținut a filmelor comerciale, însă adevărul este că acesta a fost traseul parcurs, în sens descendent din punct de vedere valoric: după Bergman au urmat filme ”mai ușoare”, după filmele ”mai ușoare” au urmat filmele cu super-eroi și cu efecte speciale (unele dintre ele, destul de bune, dar nu în zona asta văd viitorul cinematografiei autentice, mai ales că pe măsură ce ne apropiem de prezent sunt mai slabe calitativ), iar după filmele cu super-eroi și cu efecte speciale ce urmează? Limitarea drastică sau chiar dispariția producțiilor cinematografice în favoarea jocurilor video?

Este un semnal de alarmă.

Desigur că în spatele unui monitor putem prinde puteri nebănuite și putem fi oricine, desigur că e simplu ca printr-o simplă apăsare de buton să îți elimini un adversar sau să accezi la un nivel superior, dar aceste exerciții nu pot înlocui magia marelui ecran, puterea de a visa, empatizarea cu eroi nemuritori, evadarea într-un univers magic și, nu în ultimul rând, însușirea unor lecții de viață (care în filme există, în alte zone – nu).

- Publicitate -
Mihai Gîndu 24 august 2022
Distribuie articolul
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
Articolul anterior Românii caută soluții pentru reducerea ratelor
Articolul următor Rusia: Încă un cunoscut opozant al Kremlinului, arestat sub acuzația că a ”discreditat” armata rusă
Lăsați un comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Companiile reduc masiv risipa de timp din departamentele HR pentru a se concentra pe retenția angajaților
HR
Statul plătește 20.000 de euro pentru panouri fotovoltaice. Cât mai plătesc românii în plus ca să-și producă energia necesară?
Energie
Hidroelectrica, cel mai reclamat și sancționat furnizor de energie electrică, raportat la numărul de clienți
Energie
Suma totală verificată de ANRE și transmisă spre decontare a depășit 10,8 miliarde lei
Energie
Depozitarul Central va distribui sumele de bani aferente cuponului 1 pentru obligațiunile emise de Libra Internet Bank SA
Economie

RSS Money Buzz!

  • Cum te ajută creditele nebancare în dezvoltarea afacerii? 28 ianuarie 2023
  • Românii intenționează să muncească mai mult pentru a-și crește veniturile 28 ianuarie 2023
  • Piața de birouri a stagnat în 2022. Livrările de spații noi s-au redus la jumătate 27 ianuarie 2023

Trebuie să citești

Cultură și Educație

La Mausoleul lui Rumi

Dr. Dan Mihai Bârliba În vara anului 1996 am ajuns împreună cu soţia şi cei doi fii în oraşul Konya…

9 minute
Cultură și Educație

 La cenaclul „Al.Florin Țene” de la Centrul de vârstnici nr.2-Cluj-Napoca, Conferința “Cultura poate influența cursul istoriei unui popor “

   Victor Roșianu             Miercuri 1 februarie, la orele 11, vă invităm pe toți vârstnicii și iubitorii de cultură, la Cenaclul “Al.Florin…

1 minute
Cultură și Educație

La cenaclul Ligii Scriitorilor”Artur Silvestri”, medalionul literar”Eminescu să ne judece“

Al. Florin Țene Joi, după-amiază, în data de 26 ianuarie a.c., la orele 17, un numeros public, format din scriitori…

7 minute
Cultură și Educație

Francisc Chiuariu: vernisajul expoziției People You Know

Noua expoziție personală Francisc Chiuariu, intitulată People You Know (Oameni pe care îi cunoști), are vernisajul joi 26 ianuarie 2023,…

4 minute
Logo-Curierul-National-Icon Logo-Curierul-National-Icon-Blck
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
  • Redacția

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

TEMATICE

  • Cultură și Educație
  • Eveniment
  • Opinii
  • Sănătate
  • Caricatură

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Ștergeți din lista de lectură

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?