Petiția care cere reglementarea de urgență a serviciilor de ridesharing și e-hailing, utilizate de peste 2,5 milioane de români a adunat, în câteva ore, zeci de mii de semnături iar numărul acestora crește în fiecare minut. Deși reprezentanții acestora au discutat cu cei ai Ministerului Transporturilor și ai Ministerului Dezvoltării Regionale, ca reglementarea acestor servicii să fie aprobată în același timp cu intrarea în vigoare a modificărilor la legea taximetriei, acest lucru nu s-a întâmplat.
Astfel, este nevoie de o decizie politică pentru adoptarea acestui proiect de Ordonanță de Urgență în prima ședință de Guvern – de decizia lui Liviu Dragnea depinzând atât transportul celor 2,5 milioane de utilizatori, ci și veniturile celor peste 20.000 de șoferi, precum și beneficiile economice de peste 1 miliard de lei pe care le crează aceste servicii.
„Domnule Președinte, deși am discutat împreună cu reprezentanții Ministerului Transporturilor și cei ai Ministerului Dezvoltării Regionale ca reglementarea acestor servicii să fie aprobată în același timp cu intrarea în vigoare a modificărilor la legea taximetriei, acest lucru nu s-a întâmplat. Deși cele două ministere au elaborat deja un priect de Ordonanță de Urgență, iar industria și experții au oferit toate propunerile necesare pentru ca acest proiect să permită funcționarea în continuare a acestor servicii, adoptarea acestuia intarzie.”, precizează scrisoarea deschisă a Asociatiei „Coalitia pentru Economia Digitala” adresată primului ministru Viorica Dancila si presedintelui partidului de guvernamament Liviu Dragnea.
Reprezentanții Uber, Bolt și Clever, s-au adresat președintelui Partidului Social Democrat, pentru a preveni o criză care poate avea efecte extrem de grave atât asupra cetățenilor, cât și asupra economiei românești.
Modificările aduse de ordonanța care modifică legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, intrate în vigoare săptămâna trecută, împreună cu lipsa unei reglementări specifice pentru industria de ridesharing și e-hailing au creat o criză în domeniul serviciilor de transport alternativ, criză care se adâncește pe zi ce trece. Așa cum anticipasem, modificările la legea taximetriei au dus la numeroase abuzuri, mulți șoferi ai Uber, Clever și Bolt fiind amendați de Politie și luandu-se împotriva lor masura ridicării plăcuțelor de înmatriculare pentru 6 luni.
Mai mult, incertitudinea a redus numărul șoferilor activi pe aplicațiile companiilor de ride sharing, acesta fiind cu 25% mai mic decât media zilnică, ceea ce a făcut ca timpul de așteptare să crească la peste 10 minute. În prezent sunt cu aproximativ 35% mai puțini șoferi care preiau comenzi pe cele trei aplicații. Acest lucru se traduce în timpi foarte mari de așteptare, de aproape patru ori față de o zi obișnuită dar și în costuri considerabil mai mari pentru românii care folosesc aceste aplicații.