Bucuria și tradiția Paștelui au fost reflectate în mod evident și în cumpărăturile și cheltuielile făcute de români în perioada acestei sărbători. Consumatorii și-au dorit să păstreze obiceiurile și au căutat să-și procure produsele de la producători locali sau din piețe și târguri de specialitate, dar și de la magazinele de proximitate, unde s-au înregistrat creșteri semnificative ale vânzărilor.
Global Payments, cel mai mare furnizor de servicii și tehnologie de plată din lume, a analizat numărul și valoarea tranzacțiilor electronice realizate în cele două săptămâni anterioare Paștelui, atât în 2023, cât și în 2022, la furnizorii de carne și în piețele de specialitate, la brutării, magazine alimentare, supermarket-uri, beauty shop-uri, magazine de jucării, la spălătorii auto sau unități de cazare. Conform datelor înregistrate, vânzările de produse alimentare și de servicii specifice au crescut cu aproape 40%, față de anul trecut. S-au realizat aproximativ o jumătate de milion de tranzacții în plus față de perioada Paștelui anterior, reprezentând în jur de 50 de milioane de lei. Românii au cheltuit aproape dublu la brutării, măcelării sau la magazine locale și de cartier. Singura reducere de buget au făcut-o la jucării.
Cât a costat masa de Paște?
Cele mai mari creșteri ale vânzărilor s-au înregistrat la comercianții și furnizorii de produse din carne (112%), de la 1,7 milioane de lei în 2022, la 3,6 milioane de lei în 2023; la magazinele de proximitate și piețele/târgurile de specialitate (97%), de la 4,1 milioane de lei în 2022, la 8,2 milioane de lei în 2023; la brutării (84%), de la 1,4 milioane de lei în 2022, la 2,6 milioane de lei în 2023.
Dar cei mai mulți bani s-au cheltuit în magazinele alimentare și supermarket-uri, unde anul acesta s-au făcut peste 1,5 milioane de tranzacții electronice, în valoare de aproximativ 152 de milioane de lei. Cam cu o treime mai mult decât anul trecut (cu 33% mai multe tranzacții și cu 36% mai mare valoarea tranzacțiilor).
Cât s-a investit în petrecerea Paștelui?
Pe lângă implicațiile religioase, Paștele rămâne, totuși, o sărbătoare în conștiința colectivă. Motiv pentru care românii obișnuiesc să investească și în modul de petrecere a timpului liber sau în servicii de cosmetizare, fie că vorbim de propria persoană, de mediul de viață sau de lucruri la care țin foarte mult (casă, mașină etc). De exemplu, anul acesta, s-a cheltuit cu 19% mai mult la frizerii și saloane de înfrumusețare și cu 53% mai mult la magazinele cu produse cosmetice. Chiar și la spălătoriile auto, românii au plătit cu 13% mai mult decât anul trecut.
Bugetul de minivacanță a beneficiat și el de un upgrade. De Paște, românii au lăsat aproximativ 7,5 milioane de lei la unitățile de cazare, cu 1,3 milioane de lei mai mult decât anul trecut, reprezentând o creștere de 21%. În Vinerea Mare (14.04.2023), valoarea tranzacțiilor electronice realizate la hoteluri, pensiuni și resorturi a fost cu aproape 50% mai mare decât în ziua precedentă (13.04.2023).
Unde s-a redus bugetul de Paște?
Conform datelor înregistrate de Global Payments, singurul segment comercial analizat unde au scăzut vânzările a fost cel reprezentat de magazinele de jucării. Aici, s-au cheltuit cu 36% mai puțini bani decât anul trecut. Dacă în 2022 se înregistra o tranzacție medie de 220 de lei, anul acesta românii au plătit doar 180 lei de fiecare dată când au cumpărat jucării pentru copii.