O instituție respectabilă, precum ANAT, a încercat, prin intermediul unui comunicat de presă, să transmită o informație care sugerează deținătorilor de vouchere de vacanță că aceștia nu le pot folosi direct la recepțiile structurilor de primire turistică cu funcțiuni de cazare, clasificate, ci doar prin contract cu o agenție de turism. Prin acest comunicat se omite informarea turiștilor că există mai multe tipuri de cazare.
– Cazare
-Cazare cu mic dejun
-Cazare cu demipensiune
-Cazare cu pensiune completă
-Cazare cu servicii all inclusive.
Toate aceste tipuri de servicii nu reprezintă pachete turistice și pot fi achiziționate direct de la recepțiile unităților de cazare. În aceste condiții, turistul nu va mai datora agențiilor de turism aproximativ 30 de euro (10% din valoarea voucherului, sumă care poate fi echivalentul unei nopți de cazare cu mic dejun).
O altă confuzie strecurată de ANAT în comunicat este aceea că „Pachetul turistic cel mai complet se găsește în agențiile de turism licențiate și poate conține, pe lângă cazare minim o noapte, și servicii de masă, balneare, transport, programe turistice opționale. Este de notorietate că toate pachetele turistice se vând numai prin agenții turististice licențiate” – așa cum subliniază comunicatul.
Potrivit informării oficiale ANAT: ”30 iunie este termenul până la care voucherele de vacanță emise în anii precedenți mai pot fi utilizate pentru rezervări. Turiștii pot achita cu voucherele de vacanță pachete turistice pentru România doar la agențiile de turism.
Voucherele de vacanță emise în anii precedenți mai pot fi utilizate pentru rezervări până la 30 iunie 2022. OUG 131/2021, apărută la sfârșitul anului trecut, prevede că ”perioada de valabilitate a voucherelor de vacanță emise în perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2020, indiferent de suport, se prelungește până la data de 30 iunie 2022”. În paralel, angajații pot utiliza voucherele de vacanță emise în acest an, în cazul în care sumele au fost deja virate pe card.
Reamintim că voucherele de vacanță pot fi utilizate exclusiv pentru vacanțe în România, iar serviciile trebuie să conțină minim o noapte de cazare. Nu este permis să se achite cu vouchere de vacanță servicii facturate altui beneficiar, ci doar posesorului acestora.
Pachetul turistic cel mai complet se găsește în agențiile de turism licențiate și poate conține, pe lângă cazare minim o noapte, și servicii de masă, balneare, transport, programe turistice opționale.
În perioada ianuarie – mai 2022 au fost emise 19.768.895 de vouchere de vacanță, în valoare de 943.831.114 de lei (190 de milioane de euro). Estimativ, pentru tot anul vor fi emise vouchere în valoare de 350 de milioane de euro.
La ora actuală, voucherele de vacanță reprezintă un vector esențial pentru circulația turistică internă. Atât instituțiile și companiile de stat, cât și firmele private pot acorda aceste vouchere angajaților, care sunt aprobate pentru emitere anuală timp de 5 ani (2022-2026).
ANAT dorește ca voucherele de vacanță să prezinte o atractivitate sporită pentru angajații și angajatorii privați. Spre deosebire de stat, unde voucherele de vacanță sunt limitate la 1450 lei de persoană pe an, angajaților din mediul privat li se pot acorda legal vouchere în valoare de până la 6 salarii minime.
O variantă a sporirii atractivității voucherelor de vacanță este reducerea la zero a impozitului pe venit, ceea ce ar implica revenirea la reglementarea inițială din 2009.
Însă o măsură și mai eficientă ar implica o formulă mai modernă de credit fiscal. ANAT împreună cu partenerii sociali pune această formulă la dispoziția guvernului pentru îmbunătățirea sistemului, cu obiectivul ca minimum 1 milion de angajați din mediul privat (circa 25%) să beneficieze de aceste vouchere. Această măsură ar fi cel mai ușor și rapid posibil de generat ca măsură de stimulare a turismului intern, cu efectul său economic multiplicator. Pe de altă parte, este nevoie de voucherele de vacanță mai ales în condițiile lipsei de personal din toate domeniile.
În 2021 au fost acordate vouchere de vacanță doar pentru angajații din mediul privat, în valoare de circa 50 de milioane de euro.
ANAT reamintește că voucherele de vacanță au determinat, de-a lungul timpului:
– Reducerea evaziunii fiscale în turism;
– Dublarea numărului de unități de cazare clasificate în ultimii 10 ani;
– Refacerea forței de muncă, consolidarea familiei;
– Reducerea consumului de medicamente;
– Reducerea concediilor medicale;
– Relansarea turismului intern, o condiție și pentru creșterea calității serviciilor în turismul de incoming.
Turiștii utilizează voucherele de vacanță pentru sejururi pe litoral, în Delta Dunării, în stațiuni balneare, în stațiuni montane, pentru city breakuri în orașe sau pentru circuite în țară.
Deși ANAT oferă informări distorsionate, toți turiștii care se vor prezenta la recepțiile hotelurilor vor putea achita direct cu vouchere de vacanță pentru serviciile oferite.