Dacă în ceea ce privește prețul apartamentelor din următoarea perioadă nimeni nu știe ce va fi, în ceea ce privește chiriile, cerere încă există. Și chiar dacă ea va fi mai mică în această perioadă de izolare pentru mulți, îndată ce apogeul crizei de coronavirus va trece, vor începe din nou mișcările de personal. Un job obținut în alt oraș vine cu nevoia de a închiria un apartament. Specialiștii de pe piața imobiliarelor spun că cerere va exista în continuare, fie că e vorba despre chirie în Galați, Capitală sau Brașov.
Chiar înainte că criză Covid-19 să ne bată la ușă, prețurile chiriilor au crescut ușor în București și în marile orașe.
Astfel, pentru un apartament de două camere în București, la finele lui februarie scoteam din portofel 420 de euro pe lună. Evident, vorbim despre o medie. Prețurile diferă mult în funcție de zonă, de bloc, de cât de nou sau de cât de vechi este, de utilitățile din apartamentul închiriat.
Tot 420 de euro era, în medie, pe lună, o chirie în Cluj-Napoca, tot pentru un apartament cu două camere.
În Timișoara, chiriile erau ceva mai mici: 350 de euro pe lună pentru un apartament cu două camere.
Altfel stăteau lucrurile în Reșița în comparație cu alte reședințe de județ. Aici, încă se mai găseau chirii sub 200 de euro pe lună. Mai exact, un apartament cu două camere putea fi închiriat și cu 180 de euro pe lună.
Per total, centrele universitare atrag cei mai mulți chiriași, Bucureștiul fiind în top.
De ce să-ți bați tu capul, ca proprietar?
Dacă ești însă proprietar și te interesează să găsești clienți pentru chirie în Galați, București sau Ilfov, dar nu numai, ai la îndemână și un alt instrument.
Gestionarea proprietății imobiliare este un serviciu pe care mulți dintre proprietarii de imobile și-l doresc, în ideea în care le oferă libertatea de a face orice altceva decât să între în contact cu chiriașii sau cu cei care doresc să cumpere imobilul pe care îl dețin – indiferent de tipul acestuia.
Reprezentanții unei astfel de companii ii ajută pe proprietari să rentabilizeze imobilul prin reprezentarea acestora în față chiriașului, încasând chiria, făcând plățile la facturi și multe altele similare; sau ocupându-se de găsirea celui mai bun client în cazul contractelor de vânzare/cumpărare.
Cert este că o companie care asigură servicii de gestionarea proprietății imobiliare pune (sau ar trebui) pe primul loc interesele proprietarilor, cărora le asigura suport logistic și resurse, indiferent de tipul proprietăților. În discuție pot intra: case, apartamente și chiar terenuri.
Dar ce oferă, concret, aceste firme?
Serviciile standard includ:
- asigurare de consultanță la momentul închirierii sau vânzării imobilelor – case, apartamente, spații de birouri;
- promovarea imobilelor în ideea găsirii celor mai buni chiriași;
- promovarea imobilelor în ideea găsirii celor mai buni cumpărători;
- obținerea unor chirii care să convină proprietarilor;
- obținerea unor sume de bani care să mulțumească proprietarul care vinde un imobil;
- întocmirea proceselor verbale de predare/primire care să includă utilitățile și elementele existente în imobil;
- pregătirea imobilului pentru vizionari;
- verificarea imobilului la momentul încheierii contractului de închiriere;
- vizitarea periodică a imobilelor închiriate;
- încasarea sumelor de bani datorate pentru chirii și gestionarea acestora în vederea achitării facturilor de întreținere, telefon, cablu, impozite și taxe.
Pe de altă parte, o companie care urmărește să-și mulțumească clienții le va oferi și servicii opționale, precum:
– gestionarea lucrărilor de renovare sau de reparații în imobile, cu acordul și în funcție de ceea ce își doresc proprietarii;
– asigură personal cu experiență și avizat care să efectueze anumite lucrări de renovare sau reparații, acte contabile sau juridice;
– administrează documente importante pentru clădiri, precum: extrase CF și contracte, care atestă proprietatea imobilului;
– asigură obținerea unor aprobări esențiale pentru imobile când acestea se închiriază unor firme;
– se preocupă de încasarea despăgubirilor, dacă este cazul.
De regulă, clienții acestor companii care asigura servicii de gestionare proprietăți imobiliare sunt persoane fizice care nu locuiesc în țară sau în orașele în care dețin proprietăți.
De asemenea, pot fi dezvoltatori imobiliari care preferă să externalizeze gestionarea imobilelor.