Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Film clasic -”Nunta de piatră”, un film cu eroi atemporali, universali
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

Film clasic -”Nunta de piatră”, un film cu eroi atemporali, universali

Mihai Gîndu
Autor Mihai Gîndu
Publicat 8 aprilie 2020
Distribuie
foto: Cinemagia

Aproape în întregime, această peliculă (compusă din două părţi de mediu-metraj) în regia lui Mircea Veroiu şi a lui Dan Piţa trebuie luată ca o călătorie metaforică, o căutare a sensurilor ascunse ale existenţei.

De la femeia (Maria Fefeleaga, excelent interpretată de Leopoldina Bălănuţă) care îşi purta povara singurătăţii şi a destinului până la cei doi tineri care urmau să participe la o nuntă, eroii cineaştilor menţionaţi sunt atemporali şi universali. Ei îşi duc propria cruce, se confruntă cu poverile şi vicisitudinile sorţii, dar în acelaşi timp sunt exponenţi ai rasei umane ce parcurg o experienţă cu caracter de valoare generală.

Munca este văzută ca o trudă în sensul biblic (”dacă cineva nu vrea să lucreze, acela nici să nu mănânce”), dar şi, posibil, ca un mit sisific.

Nu întâmplător, de multe ori dialogurile lipsesc, fiind înlocuite cu cântece populare, ce seamănă chiar cu incantaţiile.

Viaţa şi moartea sunt un mare mister, o mare taină care, aşa cum spunea marele poet şi filosof Lucian Blaga (de ale cărui poeme şi căutări în folclor mi-am amintit vizionând acest film) nu trebuie ”ucisă” cu mintea. ”Şi nu ucid /cu mintea/tainele ce le-ntâlnesc (…) căci eu iubesc/şi flori/şi ochi/şi buze/şi morminte”.

De la această premisă căreia i se conferă un caracter aproape sacru, de la această cunoaştere intuitivă pornesc şi Veroiu şi Piţa în această realizare cinematografică de excepţie, mai complicată decât poate părea la prima vedere.

Filmată în alb-negru, pelicula abundă în cadre care se focalizează asupra omului în comuniune cu natura (munţii, pajiştile, caii, vacile etc.) şi în cântece şi invocări cu iz etnic, mitic. Trecerea pe Pământ a omului este, cum spuneam, un mare mister şi el se cere privit ca atare, interpretat în sens ezoteric, nu abordat abrupt, nu explicat, nu ”ucis” cu mintea.

Mi-am dat seama că aceasta este intenţia realizatorilor filmului în momentul în care am sesizat că sunt abordate două evenimente esenţiale ale existenţei umane, dar diametral opuse, nunta şi înmormântarea. Ambele sunt de o importanţă capitală, ambele fac parte din destin, ambele se cer tratate cu o înţelegere superioară.

Absolut remarcabilă filmarea în care ne era prezentată îndeaproape o femeie pe catafalc, iar în depărtare, prin geam, într-un plan micşorat, se vedea silueta eroinei, care avea de lucru în cimitir. Senzaţional cadru, demn de marii maeştri ai cinematografiei de artă, ca Ingmar Bergman şi, dintre contemporani, Béla Tarr!

Eu l-am interpretat astfel: toţi suntem muritori, iar Moartea, acest mare duşman şi acest capăt de drum, nu poate fi evitată. De aceea este prezentată în cadrul principal. Totodată, noi, oamenii, plini de viaţă, de emoţii, de aspiraţii, avem un timp limitat pentru a ne atinge acele obiective care ne definesc existenţa (idee simbolizată de cadrul îndepărtat, cu personajul în continuă mişcare, dar în spaţiul unui cimitir).

De asemenea, Fefeleaga, însoţită pretutindeni doar de cal, ce simboliza destinul, la sfârşit îl vinde, pentru o iluzorie răscumpărare a unei fericiri de care nu a avut parte niciodată. Şi sfârşeşte pe tărâmul morţii.

Filmul este o adaptare pentru ecran după povestirile ”Fefeleaga” şi ”Ca la nuntă”, de Ion Agârbiceanu.

- Publicitate -
Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Coronavirus: 2.000 de morți în ultimele 24 de ore în Statele Unite. Cel mai greu bilanț zilnic la nivel mondial
Articolul următor Apariţii editoriale
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Parcul IT Virtual din Moldova atrage atenția globală cu o creștere record și o țintă de venituri de 1 miliard de euro
Actualitate IT
Cum ne protejăm economiile în contextul crizei fiscale din România
Finanțe și Bănci
Claudiu Bodea preia conducerea ADP România (Automatic Data Processing) în calitate de General Manager
Companii

RSS Știri Fotbal

  • Steaua peste FC FCSB! Cum s-au clasat cele două cluburi în topul academiilor de fotbal
  • Spectacol total în primul amical al Stelei din această vară! S-au marcat șapte goluri!
  • Cinci dintr-o lovitură! Steaua a transferat doi spanioli și trei români
  • Homawoo pleacă liber de contract de la Dinamo la noul club al lui Rednic
  • Vis frânt în Giulești. „Tricolorii” mici se opresc în fața unei Olande impecabile!

Citește și

Cultură și Educație

”Toată lumea ştie”… că trecutul nu poate fi uitat

3 minute
Cultură și Educație

Apariții editoriale: Zodii de rezervă

4 minute
Cultură și Educație

Diversitate și patrimoniu cultural prin prisma mass-media 2019 – Charlottenburg – Satul rotund şi Domeniul de vânătoare

10 minute
Cultură și Educație

Festivalul BIFF va oferi o Retrospectivă Radu Mihăileanu în prezența regizorului (26 și 27 septembrie, Cinema Muzeul Țăranului)

7 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?