Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Jumătate dintre copii spun că nu sunt ascultați de adulți
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

Jumătate dintre copii spun că nu sunt ascultați de adulți

Curierul Național
Autor Curierul Național
Publicat 4 martie 2025
Distribuie

Vocea copilului și creșterea autonomiei acestuia și a școlii, în centrul noilor planuri-cadru pentru liceu

World Vision România: Este esențial să se creeze mecanisme legislative pentru a ne asigura că liceenii vor putea, cu adevărat, să aleagă

În România, jumătate dintre copii spun că nu sunt ascultați de adulți atunci când se iau decizii. Mai mult, peste 4 din 10 elevi nu au fost consultaţi de către profesori referitor la predarea și evaluarea din clasă, conform unui studiu realizat de Fundația World Vision România privind drepturile copilului. Noile planuri-cadru pentru învățământul liceal, puse în dezbatere publică la finalul lunii ianuarie de către Ministerul Educației și Cercetării, au ca principii de bază creșterea autonomiei elevului și a școlii.

World Vision România consideră că flexibilizarea conținutului educațional în funcție de nevoile specifice ale liceenilor va avea efecte pozitive pentru dezvoltarea acestora și pentru integrarea lor pe piața muncii. Astfel, modificările din noile planuri cadru se aliniază cu modelele internaționale de bună practică atât în ceea ce privește învățământul, dar și integrarea vocii copilului în educație și participarea acestuia la luarea deciziilor care îl privesc.

Una dintre schimbările importante propuse prin planurile cadru este introducerea curriculumului la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) într-un procent de 15%, înlocuind astfelsegmentul curriculum la decizia școlii, existent în planurile-cadru în vigoare. Această prevedere își propune să contribuie la competențele și atributele absolventului, prin suport flexibil pentru nevoi și interese personale de învățare.

Copiii din Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision România consideră că introducerea CDEOȘ și multitudinea de teme opționale legate de subiecte importante vor contribui la dezvoltarea și autonomia elevilor în liceu. Cu toate acestea, elevii sunt îngrijorați de lipsa capacității școlii în punerea în aplicare a acestor modificări, mai ales în mediul rural. Considerăm că această îngrijorare este cauzată, în principal, de faptul că în clase elevii nu sunt, în general, în

centrul procesului de educație, iar încrederea lor în instituții este extrem de scăzută: peste 60% din tineri nu au încredere în instituțiile statului, iar 90% spun că politicienii mint, conform unui studiu realizat de IRES.

“Ne punem problema existenței profesorilor pregătiți să predea materiile opționale, mai ales că vorbim de un deficit în numărul de cadre didactice, iar raportându-ne la cele mai vulnerabile școli, cum ar fi liceele din mediul rural, multe dintre opționale nu vor fi fezabile. Școlile trebuie să fie susținute cu resurse pentru a deveni atractive pentru specialiști și a ajunge la elevi cu opționalele cele mai potrivite pentru oferta școlii. O posibilă soluție ar fi gruparea materiilor opționale în mai puține zile, astfel încât să permită ca profesorii specializați în anumite teme să ajungă în toate școlile, în special în cele din mediul rural.”, au declarat reprezentanții Consiliului Consultativ al Copiilor.  

În plus, copiii consideră introducerea alegerii personale a elevului un salt în sistemul educațional, dar atrag atenția asupra faptului că tinerii pot avea dificultăți în a se orienta.

“Elevii nu au mai fost puși în această ipostază până acum, astfel va fi dificil dacă nu vor avea repere clare în a se orienta pentru alegerea opționalului, mai ales că, până în clasa a VIII-a, părintele este cel care optează pentru materii suplimentare. Ne dorim un sistem real de susținere oferit elevului în deciderea viitorului său, care să-l facă să conștientizeze importanța educației în viața sa”, au completat copiii din consiliu.

Astfel, implementarea noilor planuri cadru trebuie să creeze și mecanismele necesare pentru ca toți elevii să aibă opțiuni reale dintre care să aleagă. Școala are nevoie de capacitare și invesțitie în resursa umană, pentru a respecta principiul echității și a fi garantul educației bazate pe știință.

Susținem demersurile Ministerului Educației și Cercetării de a pune în centrul procesului de învățare copilul. Facem apel către decidenți ca, în urma consultărilor și integrării tuturor propunerilor de îmbunătățire a planurilor cadru, să nu existe o creștere a numărului de ore din programul elevilor alocat diverselor discipline.

“Descentralizarea deciziilor în ceea ce privește curriculumul de liceu va duce la o mai bună colaborare între principalii actori implicați în educație. Vorbesc aici atât de triada elev – școală – părinți, dar și de piața muncii și autorități. Avem șansa de a pregăti următoarele generații pentru o adaptare mai bună pe piața muncii, având în vedere atât interesul lor, cât și al comunității. Va urma însă o perioadă de test și învățare: trebuie să ne asigurăm că vocea copilului este real ascultată. Pentru acest lucru avem nevoie de profesori pregătiți și părinți care să înțeleagă în mod real importanța acestei alegeri.

- Publicitate -

Noile planuri-cadru respectă cerințele pe care noi, actorii din educație, le-am avut în ultimii ani. Însă este nevoie de comunicare, informare și (chiar) formare constantă asupra acestor modificări, pentru ca fiecare parte implicată să-și înțeleagă rolul și să ne putem asuma responsabil eficientizarea procesul educațional. Totodată, cred că este important să reprioritizăm importanța educației la nivel local, iar acest lucru se poate crea doar prin investiție monitorizată îndeaproape și prin promovarea modelelor de bună practică din educație”, a declarat Mihaela Nabăr, Director executiv World Vision România.

Monitorizarea implementării corecte a noilor planuri cadru, mai ales în mediile vulnerabile, este esențială pentru liceeni.

Profilul elevului de liceu din mediul rural: 4 din 10 liceeni nu doresc să meargă la facultate. Câteva dintre provocările la care noile planuri cadru pentru liceu trebuie să răspundă

În România anului 2025, perspectivele educaționale ale elevilor din mediul rural arată astfel: peste 4 din 10 copii de gimnaziu (41%) nu doresc să meargă la liceu, ci să se angajeze, să lucreze în familie sau să urmeze un curs de calificare. În plus, 4 din 10 tineri de liceu (41%) nu doresc să meargă la facultate, ci să se angajeze (inclusiv prin cursuri de calificare), să se căsătorească sau să își facă propria afacere.

Aceste date arată că apetența copilului către continuarea procesului educațional este limitată în mediul rural. Acest lucru este cauzat atât de dificultățile financiare, cât și de lipsa de perspective în ceea ce privește educația.

Astfel, aproximativ jumătate dintre liceeni fac mai mult de o oră dus-întors până la școală. Aproximativ două treimi dintre copiii de vârstă școlară din mediul rural (62%) sunt implicați în activități lucrative.

Ieșirea din educație începe cu vârsta de 13 ani (în special din cauza repetenției repetate) și se accentuează progresiv pe perioada adolescenței ajungând la 6% la nivelul vârstei de 17 ani. Pentru peste 56 % dintre elevi, motivele de abandon sunt strict de natură financiară: aproximativ 864.000 de copii din rural trăiesc în familii în care banii abia ajung de la o lună la alta sau nu ajung nici pentru strictul necesar.

În plus, 13% dintre copiii din mediul rural (aprox. 236.000 de copii) locuiesc în familii în care majoritatea adulților (peste 50% dintre aceștia) au maximum 8 clase absolvite (gospodării cu intensitate foarte ridicată a deficitului de educație).  Aproape jumătate dintre părinți (49%) se declară nemulțumiți de progresul școlar realizat în ultimul an de copilul, copiii lor.

Datele fac parte dintr-o mapare complexă dedicată elevului de liceu, realizată de World Vision România, prin intermediul mai multor cercetări derulate în intervalul 2023-2024. Fundația continuă astfel seria “Viața elevilor: o perspectivă asupra provocărilor zilnice”,prin care realizează profilurile copiilor de la sate, în funcție de ciclul de învățământ. Fiecare profil în parte analizează multe dintre aspectele vieții elevilor de la sate, având o abordare completă asupra provocărilor pe care le întâmpină, pentru a permite atât publicului larg, cât și autorităților să aibă o viziune de ansamblu asupra nevoilor copilului, cu scopul îmbunătățirii programelor și politicilor publice care îl vizează pe acesta. Profilul elevului de liceu poate fi citit, pe larg, aici: https://worldvision.ro/wp-content/uploads/2025/03/World-Vision-Romania-Profilul-elevului-de-liceu.pdf

Totodată, ca urmare a interesului, expertizei și experienței World Vision România în ceea ce privește implementarea de programe specifice învățământului profesional și tehnic din România, puteți găsi aici detalii asupra poziției privind Planurile Cadru și impactul lor asupra Învățământului Profesional și Tehnic (IPT).

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Suntem mai optimiști decât ar fi cazul?
Articolul următor Bucureștenii sunt îngrijorați de cutremure: 8 din 10 consideră că orașul nu este pregătit
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Johnson&Johnson, obligată să plătească 40 de milioane $ despăgubiri la două femei care au spus că pudra de talc le-a cauzat cancer ovarian
Extern
UGIR – invitat la ședința Comisiei de dialog social din cadrul Instituției Prefectului, Județul Maramureș
Actualitate
Donald Trump, dat în judecată pentru că a demolat o aripă a Casei Albe ca să construiască o sală de bal
Extern

RSS Știri Financiare

  • Largest office occupiers spend under 5% of turnover on modern workspaces
  • Romania’s coworking market expands by 20% this year
  • Piața de coworking din România a crescut cu 20% anul acesta
  • MedLife a devenit cea mai valoroasă companie a sectorului de sănătate din România

Citește și

Cultură și Educație

Mihai Eminescu, evocat la Drăgășani

6 minute
Cultură și Educație

Revolta mitologiei din spaţiul istoric românesc

8 minute
Cultură și Educație

Recomandările lunii octombrie la CRIME+INVESTIGATION

4 minute
Cultură și Educație

A apărut volumul al II-lea din seria Pagini de Conștiință: Ziariști și scriitori, de Al. Florin Țene

3 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?