Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Românii pot fi victimele „țepelor” online
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
IT

Românii pot fi victimele „țepelor” online

Curierul Național
Autor Curierul Național
Publicat 20 septembrie 2022
Distribuie
Foto: www.freepik.com

Cea mai mare platformă de anunțuri la nivel național, OLX, avertizează utilizatorii cu privire la tentativele de fraudă online. Până acum, 60% dintre fraudele care au loc pe platformele de tip marketplace sunt raportate către bănci, 30% sunt raportate către platforma online, iar aproximativ 10% rămân neraportate.

Cele mai recente date colectate intern de OLX arată că, numai în ultimele două luni, cele mai vulnerabile categorii de produse, ca număr de utilizatori, au fost: modă (33%), electronice (30%), casă și grădină (14%), mama și copilul (10%), sport (7%) și 6% (piese auto). Cât privește distribuția în funcție de localizare, majoritatea  victimelor fraudelor cibernetice provin din mediul urban (80%), inclusiv din București (25%).

Majoritatea tentativelor de tip „phishing” ajung la consumator prin intermediul social media, e-mail-ului, dar pot veni și prin mesaje text, mesaje directe sau chiar apeluri telefonice („vishing”), atacatorul pretizând că este interestat de achiziționarea produsului. Textul mesajului va fi conceput într-o manieră în care atacatorii vor încearca să obțină date cu caracter sensibil, să îi facă pe consumatori să deschidă un site web sau poate un fișier care conține malware. Pentru a veni în ajutorul consumatorilor, OLX a implementat o funcție prin care aceștia au posibilitatea să verifice în timp real un link și să evite un posibil furt de date pe: https://siguranta.olx.ro/

Ce este phishing-ul?

„Phishing” se traduce prin „pescuirea de date online”, deoarece presupune oferirea unei momeli prin intermediul unor mesaje care direcționează utilizatorii către pagini false, pentru a obține parole și acces la informații private sau chiar date ale cardurilor în vederea sustragerii anumitor sume de bani.

Ce poți face dacă ești victima unui atac de tip phishing?

Anunță imediat banca și raportează problema în scopul blocării cardului. Depune o plângere la Poliția Română, pe https://www.politiaromana.ro/ro/petitii-online sau la cea mai apropiată secție de poliție  Contactează echipa de customer support OLX și trimite-le linkul paginii false pe contact@olx.ro, pentru a-l bloca de urgență. Blochează numărul de telefon al atacatorului, raporteze numerele de telefon de pe care esti contact la plaforma de social media sau la operatorul de telefonie mobila.

Un fraudator poate scrie cu multe greșeli gramaticale, poate folosi exprimări ciudate sau un ton foarte alert. E posibil ca acesta să facă presiuni asupra ta pentru a grăbi tranzacția. În acest caz, pune capăt conversației și raportează utilizatorul.

Ai grijă la link-urile false și paginile clonă.

Ține conversațiile pe platforma de chat OLX/ platforma de vânzare-cumpărare, ca să te poți proteja de fraudatori. Dacă cineva îți cere să muți discuția pe WhatsApp sau îți ia numărul și îți scrie direct pe altă platformă, fii foarte atent. Cel mai bine este să îi spui să continuați conversația pe platforma de vânzare-cumpărare. Astfel, în cazul unei fraude, echipa de ajutor poate face investigații.

Fii atent la gramatică și la tonul alert.

Ține datele de pe card pentru tine. Numărul, data expirării și codul CVV/CVC NU sunt informații de împărtășit. Dacă trebuie să primești bani, nu va fi nevoie în nicio situație să furnizezi datele menționate. Cine îți trimite bani pentru produsele pe care le vinzi pe platformele de tip marketplace are nevoie doar de IBAN și numele complet.
Dacă ți-ai dat totuși datele cardului si primești un mesaj pentru autorizarea unei tranzacții, reține să nu autorizezi niciodată o plată pe care nu ai inițiat-o tu! Citește cu atenție mesajele primite și contactează banca dacă ai suspiciuni.

„Din ce am observat până acum, atacatorul contactează pe social media la foarte puțin timp după postarea anunțului (5-10 min) și este foarte interesat de achiziționarea produsului. În principiu, acesta evită ca plata/încasarea să fie făcută prin aplicatiile bancare obisnuite sau cea a băncii care emite cardul folosit in tranzactie și oferă, insist chiar, ca plata/încasarea să fie făcută prin varii aplicații sau link-uri care doar par a fi prin intermediul OLX. In acelasi timp, cere o suma minimă disponibila in contul bancar pentru a putea fi vânzător sau cumpărător în platformă și pune in continuare presiune pentru plată”, povestește Melania Budulan, Fraud Prevention Manager în cadrul OLX. ‘’În majoritatea cazurilor, victimele nu realizează că au fost înșelate, primul pas în prevenirea și blocarea perpetuării atacurilor fiind chiar detectarea atacului în sine.’’, completează Melania Budulan.

OLX încurajează toți consumatorii să fie extrem de atenți la numărul de telefon de pe care sunt contactați, mai ales dacă nu are un prefix de România, la modul de exprimare al celui care îi contactează și să nu acceseze linkuri de plată/încasare de bani, chiar dacă par a fi linkuri din platformă. Este important ca utilizatorii să nu furnizeze niciodată datele cardului pentru a încasa bani și de asemenea, să nu furnizeze niciodată codul CVV.

- Publicitate -

‘’Echipele OLX lucrează necontenit la prevenția și combaterea tentativelor de fraudă din ce în ce mai abile și diversificate ale atacatorilor. Conform datelor noastre, pe parcursul anului trecut, procentul userilor care au știut să depisteze un potențial atac de phishing, în urma comunicărilor OLX, a crescut de la 26% la 57%.”, declară Melania Budulan, Fraud Prevention Manager în cadrul OLX.

Melania Budulan

OLX susține educația digitală pentru toți consumatorii din România, inițiind mai multe campanii de informare de-a lungul timpului pentru a semnala utilizatorilor diferitele forme de fraudă online la care pot fi expuși și metodele prin care pot preveni să devină victime ale atacatorilor. Compania se bazează pe parteneriatul puternic cu Poliția Română pentru a combate fenomenul fraudei pe platforma.

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Agista deține aproape 7% din Bittnet, grup românesc de companii IT listat pe Piaţa Principală a BVB
Articolul următor Recesiunea, tot mai greu de evitat pentru zona euro: Două trimestre consecutive de contracție economică
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Donald Trump, dat în judecată pentru că a demolat o aripă a Casei Albe ca să construiască o sală de bal
Extern
Evenimente vizuale recomandate de Uniunea Artiștilor Plastici
Cultură și Educație
A treia seară de proteste, în București. Mii de oameni s-au strâns în Piața Victoriei
Actualitate Politic

RSS Știri Financiare

  • Largest office occupiers spend under 5% of turnover on modern workspaces
  • Romania’s coworking market expands by 20% this year
  • Piața de coworking din România a crescut cu 20% anul acesta
  • MedLife a devenit cea mai valoroasă companie a sectorului de sănătate din România

Citește și

Companii

Flip.ro încheie anul fiscal cu vânzări de peste 80 de milioane de euro și o creștere de 45% față de anul trecut

5 minute
IT

Totul despre reclamele Google afisate pe smart TV: Avantaje si dezavantaje

6 minute
IT

Softbinator Technologies vrea să-și mărească echipa cu 60% anul viitor

3 minute
IT

Mai mult de jumătate dintre români fac cumpărături online în timpul orelor de program

3 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?