Aceasta este ideea care se induce, cum că contribuabilii mari, care deși au o pondere în cifra de afaceri totală de 60% (sursa: zf.ro), respectiv cele mai mari 3.300 de companii, participarea lor la impozitul pe profit este de doar 40%, pe când contribuabilii mici contribuie cu 60%. Pornind de aici, guvernanții s-au gândit cum să facă ca să impoziteze mai mult aceste companii mari, astfel că încet, încet, s-a conturat soluția ca acestea să fie impozitate în continuare cu 16% din profitul realizat, dar nu mai puțin de 1% din cifra de afaceri.
Întrebarea care se pune este dacă aceste companii, foarte multe pe pierderi sau cu profit care reprezintă mai puțin de 1% din cifra de afaceri, au fost oarecum protejate de către statul român, prin organele lor de control. Eu nu cred că au fost protejate, în schimb, da, cred că toți au fost mai atenți cu aceste companii, din mai multe motive:
– companiile mari au creat mii de locuri de muncă, locuri de muncă care au adus contribuții de asigurări sociale, respectiv contribuții la pensii și sănatate, la fondul de șomaj (prin contribuția asiguratorie de muncă), impozit pe salarii, care au crescut bugetul asigurărilor sociale de stat și cel de stat;
– veniturile plătite angajaților au intrat, bineînțeles, în circuitul economic, astfel că a crescut consumul, încasările de TVA, cu alte cuvinte au pus în mișcare economia;
– companiile mari au contribuit foarte mult la dezvoltarea economiei pe orizontală, astfel că foarte multe firme mici și mijlocii s-au înființat și dezvoltat din colaborarea cu aceste companii mari.
Sigur, companiile mari nu sunt niște sfinți, ele vor să-și maximizeze profitul, ca orice companie, însă cred că acestea folosesc toate pârghiile fiscale pe care le au la îndemână pentru a-și maximiza profitul, iar dacă speculează anumite conjuncturi favorabile, vezi creșterea prețurilor la energie sau supraprofiturile băncilor, există pârghii economice pentru a le aduce la un profit rezonabil, un exemplu fiind supraimpozitarea acestor profituri exagerate. Pentru a realiza acest lucru, ar trebui o concentrare mai mare pe aceste companii, un personal de control supracalificat, dacă pot să spun așa, astfel că acele companii oneste, care au un profit mic sau chiar pierdere din cauza unor investiții mari, amortizarea acestora fiind un element care reduce profitul, investiții care vor aduce profit și, implicit, impozit pe profit la bugetul de stat, să beneficieze de un tratament fiscal corect, la fel ca cele mici și mijlocii. Companiile mari fac profit din rulaje mari, nu din adaosuri mari, de aceea și rata profitului este mai mică, iar dacă acestea își externalizează profiturile în paradisuri fiscale, organele de control să-și facă datoria. Sigur, este mai simplu să pui un impozit pe cifra de afaceri, dar ce te faci cu contribuabilii onești, cu cei care fac investiții? Nu este ușor să lupți cu companii care au cohorte de specialiști, avocați, economiști, fiscaliști, care folosesc toate portițele pentru a-și optimiza profiturile, dar soluția este de a închide aceste portițe, de a verifica și taxa corect aceste companii. Soluția impozitului pe venituri este benefică pentru micile companii, pentru microîntreprinderi, deoarece acestea sunt mult mai numeroase, iar costurile de administrare nu se justifică comparativ cu eventualele venituri suplimentare care s-ar stabili de organele de control. Concentrarea ar trebui să fie mai ales pe paradisurile fiscale, pentru că nu văd de ce o companie mare și-ar externaliza profiturile în țările unde-și au sediul compania-mamă, deoarece impozitul pe profit din România este mai mic decât în acestea, cu mici excepții. Încă nu a apărut pachetul cu măsurile fiscale pe care dorește guvernul să-l adopte, dar așteptăm cu nerăbdare să apară, pentru a vedea care sunt acestea, precum și cu ce dată se vor aplica. Să sperăm că va fi suficient de mult timp pentru a implementa acest pachet, data cea mai corectă fiind de la 01.01.2024, cu alte cuvinte să nu bulverseze tot anul 2023 prin aplicare fracționată pe 3 luni, respectiv de la 1 octombrie, mai ales la calculele privind impozitele pe profit și pe venitul microîntreprinderilor.