Motocicleta, la fel ca şi maşina, necesită o îngrijire şi întreţinere periodică, indiferent că parcurgi cu ea kilometri întregi, sau, pur şi simplu, o ţii în garaj pe timp de iarnă. Motorul este, indiferent de marca sau modelul de motocicletă, o componentă sensibilă, fără de care funcţionarea acesteia este indispensabilă.
Chiulasa este o componentă statică a motorului cu ardere interna care, împreună cu blocul motor şi pistonul, alcătuiesc camera de ardere. Chiulasa conţine, deci, o mare parte a sistemului de distribuţie, din care fac parte supapele, arcurile de supapă, arborii cu camă, tacheţii, bujiile de aprindere ori cele incadescente. Garnitura de chiulasă este, practic, accesoriul care ajută la buna etanşeitate a acestei piese de motor.
Funcţionalitatea şi geometria chiulasei
Dat fiind că este o componentă de bază a motorului şi o piesă care susţine marea parte a sistemului de transmisie, chiulasa este supusă, în permanenţă, unei solicitări termice şi mecanice destul de intense. De aceea, functionarea chiulasei şi a motorului, în ansamblul său, depinde, în mare masură, de gradul de compatibilitate cu următoarele cerinţe:
· Rigiditatea mecanică ridicată;
· Rezistenţa termică ridicată;
· Etanşeitatea faţă de lichidul de racire, gaze de admisie şi evacuare;
· Distribuţia cât mai uniformă a temperaturii;
· Realizarea formei optime a camerei de ardere;
· Masa redusă.
La rândul său, geometria chiulasei depinde de tipul de motor, de forma camerei de ardere, de tipul de sistem de distribuţie, de sistemul de racire si de traseu de curgere a gazelor. Mai mult, dacă este nevoie urgent de schimbare a garniturii iar dvs consideraţi ca puteţi realiza acest lucru de unul singur, trebuie să ştiţi ca există pe internet o mulţime de manuale de reparatii pentru motociclete, aşa numitele motorcycle repair/service manuals, adevărate ghiduri moto care vă pot îndruma pas cu pas. Iar dacă doriţi să comandaţi online, veţi descoperi oferte foarte bune direct la dealeri autorizaţi precum unimotors.ro sau alte siteuri cu renume care oferă preţuri accesible!
In aceasta ecuaţie, etanseitatea chiulasei are rolul de a impiedica interacţiunea circuitului de admisie/evacuare, cu cel de ungere şi de răcire. Iar etanşeitatea chiulasei este asigurată de către garnitura chiulasă. Garnitura de chiulasă este situată intre chiulasă şi blocul motor. De asemenea, are rolul de a asigura şi compresia în cilindri, dar şi etanşeitatea richidului de racire şi a uleiului.
Prevazută cu mai multe straturi metalice, garnitura chiulasă este cea care redă rezistenţa termică şi mecanică ridicată a chiuloasei. Uzura acesteia isi pune vadit amprenta asupra chiulasei, şi, implicit, asupra uzurii premature a motorului.
Dilatarea chiulasei, independent de cea a blocului motor se realizează pe baza unui material de teflon pe suprafeţele de contact ale chiulasei, acoperit cu cauciuc sintetic. Teflonul reduce, în acest fel, solicitările mecanice ale chiulasei.
Pentru a nu favoriza uzura timpurie a chiulasei şi a motorului, garnitura chiulasă se recomandă a fi schimbată în funcţie de specificaţiile producătorului de motocicletă, sau la 50-100.000 de km.
Aşadar, dacă îţi doreşti ca motorul motocicletei tale să funcţioneze corespunzător, ai grijă de garnitura de chiulasă şi înlocuieşte-o atunci când este nevoie!