Indicele trimestrial al Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) privind evoluția comerțului mondial este din nou într-o preocupantă scădere. Creșterea schimburilor comerciale mondiale, susține OMC, este amenințată de tensiunile comerciale, dar și de scăderea ratei de creștere economică în țările lumii.
Cifrele recente date publicităţii de OMC arată că, la ora actuală, în lume, doar traficul containerelor și-a menținut dinamismul, în timp ce toate celelalte componente ale comerțului internațional înregistrează scăderi deloc neglijabile.
Potrivit ultimelor analize ale OMC, nici perspectivele de viitor nu sunt favorabile. Aproape în totalitatea lor, indicatorii elaborați de OMC ce trasează tendințele din schimburile comerciale internaționale sunt «pe roşu». Aceasta este evaluarea cea mai recentă, reflectată de indicele trimestrial al schimburilor comerciale internaționale (96,3) anunțat de la sediul din Geneva al OMC. Întreg ansamblul indicatorilor comerciali înregistrează o scădere. Spus mai direct, potrivit OMC, dinamica în comerțul mondial cunoaște o scădere extrem de preocupantă. Indicatorii privind comenzile la export (95,3), transportul comercial aerian (96,8), privind producția și vânzările de automobile (92,5), comercializarea componentelor electronice (88,7) și materiile prime agricole (94,3) au înregistrat cele mai puternice fluctuații în raport cu tendința generală, frizând chiar cifre înregistrate în perioada crizei financiare.
Factori multipli ce duc la această contraperformanță
OMC începe cu scăderea ratei de creștere economică mondială, recunoscută prin analize efectuate de alte mari instituții multilaterale, cum ar fi Fondul Monetar Internaţional și Banca Mondială. Tensiunile comerciale între Statele Unite, China și Uniunea Europeană încep să-și facă simțite consecințele. Întreprinderile sunt din ce în ce mai reticente să facă investiții. Iar riscul unei escaladări nu este exclus, în special în domeniul automobilelor. Uniunea Europeană – așa cum reiese dintr-o multitudine de declarații, reacții, proteste apărute în presa europeană – se teme de instaurarea de către Statele Unite a unor taxe vamale suplimentare la importurile de vehicule provenite din Europa, fiind invocată securitatea națională americană. În plus, și problemele de natură tehnică intervenite în Germania (Dieselgate) ar fi putut avea drept rezultat scăderea producției și a vânzărilor de automobile în lume.
Sectorul containerelor este singurul care rezistă în contextul actual
Acest sector, spun analiștii de la OMC, citați de «Les Echos», a rezistat tendinței de scădere ca urmare a preferinței exportatorilor internaționali, în special chinezi, care și-au accelerat livrările înaintea majorării taxelor vamale ordonată de Donald Trump la produsele importate din China. Așa cum se știe, administrația americană amenință cu creșterea taxelor vamale de la 10% la 25% la importuri de mărfuri din China în valoare de 200 miliarde de dolari, în cazul în care până la 1 martie nu va fi finalizat un acord comercial actualmente în curs de negociere. În ultimele săptămâni, în acest scop, a avut loc un schimb des de delegații comerciale chineze și americane. Săptămâna aceasta, joi și vineri, se află din nou, la Washington, o delegație chineză de înalt nivel, condusă de însuși vicepremierul Liu He, în vederea unei noi runde de negocieri de la care se așteaptă progrese importante.
A devenit urgentă reducerea tensiunilor comerciale
«Actuala pierdere continuă de elan în schimburile comerciale internaționale justifică urgenţa reducerii tensiunilor comerciale care, cuplate cu riscuri politice constante și cu volatilitatea financiară, ar putea fi semnul prealabil al unei încetiniri a creșterii economice cu mult mai amplă», avertizează OMC. Exprimat clar, un război comercial ar fi un dezastru pentru întreaga planetă. În luna septembrie anul trecut, OMC a diminuat deja perspectivele creșterii comerțului mondial, avansând cifra de 3,7% pentru 2019. Surse apropiate sediului din Geneva al organizației respective spun că și această cifră ar putea fi revizuită, în scădere, în săptămânile viitoare.